نتایج مطالعاتی که توسط پژوهشگران در اسرائیل، و قطر صورت گرفته و روز چهارشنبه در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، بر این استدلال که افراد کاملا واکسینه شده هنوز لازم است تا تدابیر ایمنی را رعایت کنند تاکید داشت.

مطالعه در اسرائیل

مطالعه در اسرائیل بر روی ۴۸۰۰ پرسنل بخش بهداشت صورت گرفت و نشان می‌داد سطح پادتن (آنتی‌بادی) در بدن این افراد که همگی هر دو واحد واکسن خود را دریافت کرده بودند با مرور زمان کاهش می‌یابد.

بر اساس این تحقیق کاهش سطح پادتن به‌ویژه در مورد مردان، افراد بالای ۶۵ سال و افرادی که مبتلا به بیماری‌های نقص ایمنی بدن هستند، مشهودتر بود.

دکتر گیلی رگو-یوخای از مرکز درمانی شبا در اسرائیل که در این پژوهش مشارکت داشت می‌گوید که این مطالعه جمعی که با اهداف و نگرش درازمدت صورت گرفته در سومین مرکز درمانی بزرگ اسرائیل انجام شد.

سطح پادتن عاملی است که درصف اول مبارزه با ابتلا ایستادگی می‌کند.

مطالعه اخیر فقط بر روی سطح پادتن تمرکز داشت.  

در مطالعه این پژوهشگران آمده است: «مطالعات منتشر شده درباره اغلب واکسن‌ها از جمله سرخک، اوریون، وسرخجه نشان می‌دهد که هر سال حدود ۵ تا ۱۰ درصد از سطح پادتن‌های خنثی‌کننده بیماری کاهش می‌یابد.»

در ادامه این مطالعه در مورد واکسن کووید ۱۹ آمده است: «ما متوجه شدیم که پاسخ به واکسن BNT162b2 ( نام دیگر واکسن فایزر) ظرف چند ماه پس از انجام واکسیناسیون به شکل قایبل توجه و سریعی کاهش می‌یابد.»

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که ایمنی افرادی که پس از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ واکسن را دریافت کرده‌اند بیش از سایرین دوام دارد.»

مطالعه در قطر

علاوه بر مطالعه در اسرائیل، مطالعه دیگری نیز در قطر صورت گرفته است. محور مطالعه قطر بر میزان ابتلای واقعی در میان جمعیت اغلب واکسینه شده این کشور کوچک بود.  

شهروندان قطری اغلب واکسن فایزر (BNT162b2) دریافت کرده‌اند.

لیث ابو رضاد محقق قطری از مرکز پزشکی ویل کورنل قطر که دراین مالعه مشارکت داشته است، می‌گوید: «حفاظتی که ازطریق واکسن فایزر (BNT162b2) حاصل می‌شود پس از دریافت اولین واحد به سرعت ایجاد می‌شود، بیشترین دوره حفاظت در اولین ماه پی از دریافت واحد دوم واکسن است، سپس و به تدریج در ماه‌‌های بعدی از اثر حفاظتی واکسن کاسته می‌شود.»

دکتر ابورضاد می‌گوید: «کاهش اثر پس از ماه چهارم سرعت می‌گیرد، و به کمترین حد خود که حدود ۲۰ درصد است می‌رسد.»

با وجود این هنوز محفاظت در بدابر وخامت حال در حد بیمارستانی شدن، و مرگ در حد بالای ۹۰ درصد باقی می‌ماند.

کاهش میزان محافظت به مرور زمان ممکن است به رفتارهای ما نیز مربوط باشد. به گفته این پژوهشگر، افرادی که واکسینه می‌شوند بی‌پرواتر شده و کمتر از افراد واکسن نزده رعایت موارد ایمنی را می‌کنند و با خیال راحت تر در اجتماعات و اماکن عمومی حاضر می‌شوند: 

«این رفتار می‌تواند خود باعث کاهش اثر واکسن در جهان واقعی در مقایسه با اثربخشی بیولوژیک آن باشد، و تا حدی می‌تواند دلیل کاهش اثر بخشی باشد.»

این دو مطالعه نشان می‌دهد که تعداد قابل توجهی از مردم واکسینه شده ممکن است در ماه‌های پیش‌رو محافظت خود را از دست بدهند، و شاید حتی به همین سبب موج جدیدی از ابتلا به بیماری در انتظار ما باشد.

خود شرکت فایزر می‌گوید که ایمنی حاصل از واکسن در  بدن چند ماه پس از دریافت دو واحد رفته رفته کاهش می‌یابد. ماه گذشته اداره دارو و غذای آمریکا اجازه تزریق واحد تقویتی (بوستر) واکسن فایزر را به افرادی که ۶ ماه از واکسیناسیون آن‌‌ها گذشته داد.

در ایالات متحده آمریکا بیش از ۶ میلیون نفر تا کنون سومین واحد واکسن خود را دریافت کرده ‌اند.

در بزرگترین کارزار واکسیناسیون در تاریخ جهان تا کنون بیش از ۶ میلیارد  و ۴۱۰ میلیون واکسن در ۱۸۴ کشور جهان به مردم تزریق شده است.

 در ایران مجموعا بیش از ۵۲ میلیون واحد واکسن زده شده که حدود ۳۱ درصد جمعیت ایران را در بر می‌گیرد.

در آمریکای شمالی، غرب اروپا و چین تقریبا دو سوم جمعیت به طور کامل واکسینه شده‌اند. در آفریقا به طور متوسط حدود چهار درصد مردم واکسینه شده‌اند. در اغلب کشورهای مرکز این قاره، از جمله چاد، کنگو، تانزانیا، و سودان جنوبی کمتر از یک درصد جمعیت کشور واکسینه شده‌اند. 

بیش از یک سال و نیم از شروع پاندمی کرونا در جهان می‌گذرد. این بیماری بیش از ۲۳۵ میلیون نفر را در جهان به خود مبتلا کرده و دستکم ۴ میلیون و ۸۰۰ عزار نفر بر اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند.