ابراهیم رئیسی به همراه پنج تن از وزاری کابینه خود به استان بوشهر سفر کرده است. هدف از این سفر به گفته‌ی استاندار بوشهر «ارتباط با مردم و بررسی مسائل مردم و جمع آوری مشکلات مردمی و تصمیم برای حل آن» است. کارگران پیمانی صنعت نفت که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری با خواست حذف شرکت‌های پیمانکاری و قراردادهای موقت، و تعیین حداقل حقوق در مناطق نفتی به میزان ۱۲ میلیون تومان اعتصاب فراگیر خود را آغاز کردند، پنجشنبه ۱۵ مهر پارچه نوشته حاوی مطالبات اعتصاب را مقابل فرمانداری عسلویه برافراشتند تا نشان دهند با گذشت سه ماه از آغاز اعتصاب، هنوز بر تحقق خواست‌های خود مصمم‌اند.

این حرکت، پاسخی بود به امنیتی کردن فضای واحدهای نفتی بوشهر در آستانه سفر رئیسی به این استان و تلاش‌های افرادی که کارگران را تشویق می‌کردند به هنگام حضور جواد اوجی وزیر نفت به استقبال او بروند، او را از مطالبات خود مطلع و از او درخواست رسیدگی کنند.

در واکنش به این فضاسازی‌ها، شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در بیانیه‌ای به تاریخ ۱۴ مهر، نوشت:

«ما به پیشواز نمی‌رویم، ما مطالبه گریم».

این تشکل مستقل کارگری، با توجه به امنیتی کردن فضای واحدهای نفتی در بوشهر، بخصوص در عسلویه و تدارک استقبال و مذاکرات نمایشی از سوی کارگران واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی منطقه با رئیسی، کارگران را فراخواند با در دست داشتن بنرهای حاوی مطالبات اعتصاب در عسلویه و کنگان و در همه مراکز نفتی در بوشهر تجمع کرده و به بی پاسخ ماندن خواست‌هایشان پس از سه ماه اعتصاب اعتراض کنند.

پنجشنبه ۱۵- کارگران پیمانی صنعت نفت مقابل فرمانداری عسلویه

یکی از کارگران پیمانی نفت نیز به فراخوان استقبال از رئیسی که در کانال‌های تلگرامی کارگران پیمانی منتشر می‌شود، چنین پاسخ داد:


«۱۰۰ تا رئیس جمهور و وزیر و معاون رئیس جمهور رفتن عسلویه، آیا مشگلی حل شد؟ از آین تجمع فقط دوربین اخبار ۲۰. ۳۰ سود می‌بره که از علاقه مردم به رئیس جمهور و… بهره برداری رسانه‌ای می‌کنه. به دنبال این جور کارهای نمایشی نباشید.»

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت نوشته است مسئولان از خواست‌های کارگران مطلعند و باید برای تحقق مطالبات کارگران اقدام کنند:

«ما مذاکره نداریم. خواسته‌هایمان را هم قبلا اعلام کرده‌ایم. باید دستمزدهای ما به میزان درخواستی ما افزایش یابد. باید بیست روز کار و ده روز مرخصی اجرایی شود و در این رابطه بویژه از اعتراضات همکارانمان در عسلویه و کنگان که هیچگونه جوابی نگرفته‌اند، پشتیبانی می‌کنیم.»

عسلویه، یکی از مراکز اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی صنعت نفت است. اعتصاب ۲۹ خرداد، یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد و به سرعت گسترش یافت و بیش از ۱۰۰ مرکز نفتی را در بر گرفت.

پس از چند هفته اعتصاب، کارگران برخی شرکت‌های پیمانکاری با پذیرش مطالباتشان از سوی پیمانکارن به سر کار بازگشتند. در تعدادی از این شرکت‌ها پیمانکاران به وعده‌های خود عمل نکردند که سبب از سرگیری اعتصاب شد.

اعتصاب در مناطقی که هنوز پیمانکاران حاضر به پذیرش مطالبات کارگران نشده‌اند، از جمله برخی شرکت‌های پیمانکاری عسلویه هنوز ادامه دارد.

استاندار بوشهر گفته است جواد اوجی وزیر نفت روز جمعه ۱۶ مهر از شهرستان‌های عسلویه و جم بازدید خواهد کرد.

ابراهیم رئیسی و کابینه‌اش تا کنون در برابر معضلات معیشتی و مطالبات کارگران و سایر حقوق بگیران جز دادن وعده و وعید دست به اقدام دیگری نزده‌اند.

جواد اوجی وزیر نفت چند روز پیش از سفر به بوشهر، احیای ۱۰ هزار سمت حذف شده در صنعت نفت را وعده کرد همه کارگران غیراستخدامی صنعت نفت «سازماندهی» می‌شوند. این امر البته به گفته‌ی وزیر نفت، مشروط به صدور مجوز از سوی دولت و سازمان برنامه و بودجه است.