بیش از ۵۰۰۰ پناهجو و مهاجر هفته گذشته توسط مقام‌‌های دولتی لیبی بازداشت شدند. گزارش‌هایی از خشونت فیزیکی و جنسی علیه این پناهجویان در بازداشت منتشر شده و شرایط نگهداری آن‌ها در مراکز بازداشت در طرابلس «غیرانسانی» توصیف شده است.

اغلب این پناهجویان از سراسر آفریقا از جنگ یا حکومت‌های دیکتاتوری فرار کرده‌اند. این افراد در دریا و درحالی که قصد ورود به اروپا را دارند توسط گارد ساحلی لیبی، که مورد حمایت اتحادیه اروپا است، بازداشت و روانه مراکز نگهداری می شوند.

بر اساسی گزارشی که از وضعیت این پناهجویان در روزنامه گاردین منتشر شده، مقام‌‌های لیبی می‌گویند که دلیل بازداشت این افراد مهاجرت غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر است.

سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید که شمار افرادی که در مراکز بازداشت طرابلس (تریپولی) نگهداری می‌شوند، از روز دوشنبه سه برابر شده است.

پزشکان بدون مرز در بیانیه‌ای گفت:

« بر اساس گزارش‌ها در جریان حمله به خانه‌های این افراد تعدادی از آنها مورد خشونت جسمی و جنسی واقع شده‌اند.»

بر اساس اعلام سازمان ملل متحد یک مرد جوان مهاجر کشته شده و پنج نفر دیگر نیز در جریان تیراندازی ماموران لیبی زخمی شده‌اند.

پناهجویان آفریقایی برای فرار از جنگ و دیکتاتوری و به مقصد اروپا راهی دریا می‌شوند- فوریه ۲۰۲۱- عکس از خبرگزاری فرانسه

الن ون در ولن، مدیر عملیاتی پزشکان بدون مرز می‌گوید:

«تمامی اعضای خانواده پناهجویان و مهاجرینی که در طرابلس (تریپولی) زندگی می‌کنند بازداشت شده و با دست بند به بازداشتگاه‌های مختلف فرستاده شده‌اند.»

او همچنین افزود:

«در جریان این وقایع مردم آسیب دیده و حتی کشته شده‌اند، خانواده‌ها از هم جدا شده و زندگیشان از دست رفته است.»

پزشکان بدون مرز از دو بازداشتگاه دیدن کرده است: شرا زوایا و المبانی. 

در شرا زوایا، بیش از ۵۵۰ زن که برخی از آن‌ها حامله هستند، ده‌ها کودک و نوزاد در سلول‌های کوچک نگهداری می‌شوند ، حدود ۱۲۹ زندانی فقط یک توالت در اختیار دارند.

در المبانی، سلول‌ها آنقدر شلوغ است که برخی مردان مجبور هستند بایستند، صدها زن و بچه در خارج از ساختمان بدون سایبان یا سرپناه نگهداری می‌شوند. تاکنون چندین نفر از حال رفته و به مراقبت پزشکی فوری نیاز پیدا کرده‌اند. 

یک تبعه اریتره که توانسته از بازداشت فرار کند،  می‌گوید که دوستانش بدون آب و غذا یا امکانات خواب نگهداری می‌شوند. هر کس قصد فرار را داشته باشد بشدت کتک می‌خورد.

روز دوشنبه، آژانس پناهندگان سازمان ملل گفت که تا اطلاع ثانوی کار در مراکز بازداشت روزانه طرابلس را متوقف می‌کند. دلیل این توقف افزایش تنش، خشونت و رفتارهای مخرب اعلام شده است. 

بیش از ۸۱ هزار مهاجر از سال ۲۰۱۷ به این سو در دریا بازاشت شده و توسط گارد ساحلی به لیبی منتقل شده‌اند. 

گارد ساحلی لیبی توسط اتحادیه اروپا آموزش دیده و از پشتیبانی و تجیهزات اتحادیه اروپا و نیروهای مسلح بریتانیا بهره‌مند است.