یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز جمعه، ۸ اکتبر/۱۶ مهرماه گفت برای ملاقات با «نمایندگان ارشد طالبان از کابل» به قطر سفر خواهند کرد.

سی‌ان‌ان و رویترز نوشته‌اند که دیدار با مقام‌های طالبان به زودی انجام خواهد شد. این اولین ملاقات رسمی مقام‌های آمریکایی با طالبان پس از سقوط کابل در میانه ماه اوت است.

این مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت: «این ملاقات ادامه تعاملات عملگرایانه با طالبان در موضوعاتی است که منافع ملی حیاتی ایالات متحده را در بر دارد.»

این ملاقات در حالی برگزار می‌شود که دولت ایالات متحده تقریباً شش هفته پس از پایان تخلیه و خروج عجولانه آمریکا از افغانستان انجام می‌شود. دولت بایدن در این مدت با انتقادهای گسترده‌ای از سوی جمهوری‌خواهان و بخشی از دموکرات‌ها در داخل کشور روبه‌رو شده است. آمریکا گفته است که موضوع مهم برای آن‌ها این است که از تجدید حیات گروه‌های تروریستی در افغانستان جلوگیری شود و شاید همین محور گفت‌وگوهای آن‌ها با سران طالبان در دوحه باشد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: «ادامه انتقال ایمن شهروندان ایالات متحده و سایر اتباع خارجی و افغان‌هایی که به آنها تعهد ویژه‌ای داریم و قصد خروج از کشور را دارند از اولویت‌های اصلی این دیدار است.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جریان یک نشست خبری روز پنجشنبه گفت که با «ده‌ها آمریکایی در افغانستان که مایل به خروج هستند» در تماس هستند، اما وی افزود که تعیین تعداد دقیق شهروندان آمریکایی باقی‌مانده دشوار است. وی گفت که دولت آمریکا از ۳۱ آگوست که همه نیروها و پرسنل آمریکایی از این کشور خارج شدند، خروج ۱۰۵ شهروند آمریکایی و ۹۵ نفر از کسانی که برگه اقامت دائم قانونی در آمریکا داشتند را تسهیل کرده است.

در نشست دوحه، ایالات متحده «پایبندی طالبان به تعهد خود مبنی بر استفاده نکردن تروریست‌ها از خاک افغانستان برای تهدید امنیت ایالات متحده یا متحدانش» را در اولویت قرار خواهد داد.

به گفته یک منبع که با سی‌ان‌ان گفتگو کرده است، دیوید کوهن، معاون رئیس سازمان سیا نیز در هیات آمریکایی حضور دارد که نشان‌دهنده تمرکز نگرانی ایالات متحده در مبارزه با گروه‌های تروریستی در افغانستان است.

مهم‌ترین غایب این نشست، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور افغانستان است که در هفته‌های گذشته به دلیل برنامه‌ریزی فاجعه‌بار برای خروج آمریکا از افغانستان در محور انتقادها قرار داشته است.

به گفته یک مقام وزارت خارجه، ایالات متحده همچنین قصد دارد طالبان را تحت فشار قرار دهد تا «به حقوق همه افغان‌ها، از جمله زنان و دختران احترام بگذارند و یک دولت فراگیر با حضور همه گروه‌ها تشکیل دهند.»

این مقام گفت: «در شرایطی که افغانستان با چشم‌انداز بحران شدید اقتصادی و بحران احتمالی بشردوستانه روبه‌رو است، ما همچنین بر طالبان فشار خواهیم آورد تا به سازمان‌های بین‌المللی فعال در امور بشردوستانه اجازه دسترسی آزاد به مناطق مختلف کشور را بدهند.»

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، آنها متهم به نقض شدید حقوق بشر، از جمله کشتار غیرقانونی اقلیت هزاره شیعه شده‌اند. سیستم مراقبت‌های بهداشتی افغانستان سقوط کرده است و کمبود جدی مواد غذایی وجود دارد.

این مقام دولت بایدن به سی‌ان‌ان گفت که ملاقات با نمایندگان طالبان «در مورد به رسمیت شناخته شدن یا اعطای مشروعیت» به آن‌ها نیست: «ما مصریم که هر مشروعیتی باید از طریق اقدامات خود طالبان به دست آید.»

تاکنون هیچ کشوری در جهان طالبان را به عنوان نظام سیاسی افغانستان به رسمیت نشناخته‌اند. با این حال طالبان گفته که تلاش می‌کند تا کشورهای جهان و نهادهای بین‌المللی را در این مورد مجاب کند.