نیکنام حسینی پور، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با تایید خبر درگذشت عزت‌الله مهرآوران، بازیگر تئاتر و نمایشنامه‌نویس شناخته‌شده ایرانی، اعلام کرده که این هنرمند، شامگاه جمعه ۱۶ مهرماه در بیمارستان آتیه تهران بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده است.

خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی هم با اعلام خبر درگذشت مهرآوران نوشته او در حالی بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده که پیش‌تر هر دو دوز واکسن برکت را دریافت کرده بود:

«مهرآوران جزو هنرمندانی بود که هر دو دوز واکسن خود را از طریق موسسه هنرمندان پیشکسوت تزریق کرده بود اما با این حال از روز چهارم مهر به واسطه عوارض ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد.»

در مرداد ماه امسال برخی از رسانه‌های داخلی ایران اعلام کرده بودند واکسن برکت که توسط شرکت‌های دارویی نزدیک به حکومت ایران تولید شده، نه تنها اثر بخشی لازم برای مهار ویروس کرونا ندارد بلکه در این نوع از واکسن «ویروس زنده کرونا» یافت شده که تزریق آن به شهروندان می‌تواند به شیوع کرونا در کشور دامن بزند. هر چند این خبر از سوی مینو محرز، محقق اصلی تیم تولید واکسن کوو ایران برکت تکذیب شد اما هیچ‌گاه از شروع انجام تحقیقات در این زمینه خبری منتشر نشد.

در روش سنتی تولید واکسن‌ علیه بیماری‌های ویروسی معمولا از ویروس ضعیف یا کشته شده آن برای تحریک سیستم ایمنی بدن انسان استفاده می‌شود. سپس وقتی بدن برای دفعه بعدی با آن ویروس خاص مواجه می‌شود، پادتن (آنتی‌بادی) خاصی تولید می‌کند.

به‌دنبال انتشار خبر درگذشت عزت الله مهرآوران، محمدکاظم عطاری، پزشک و پژوهش‌گر اجتماعی با انتشار یک پست در صفحه شخصی اینستاگرام خود از «مافیای برکت» به‌دلیل عدم شفاف‌سازی در زمینه واکسن برکت انتقاد کرده است.

او نوشته:

«عزت‌الله مهرآوران خردادماه جلو دوربین واکسن برکت دریافت کرد، شهریورماه مبتلا شد و مهرماه فوت کرد. واکسن فایزر که دو میلیون و چهارصد دوز آن را اخیرا گفتند به دلیل شواهد علمی وارد ایران نشود، ۱۰۰ درصد از مرگ جلوگیری می‌کند.»

در ماه‌های گذشته، گروه دارویی برکت، وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (تحت کنترل علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی) اعلام کرده بود تولید واکسن ساخته شده توسط شرکت شفا (واکسن برکت)، شش ماه پس از پایان موفقیت‌آمیز آزمایش آن، می‌تواند به ۱۲ میلیون دوز در ماه برسد که جواب‌گوی واکسیناسیون ماهانه شش میلیون نفر خواهد بود.

بر پایه آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ایران، تعداد قربانیان کرونا در ایران به بیش از ۱۲۲ هزار نفر رسیده است. این در حالی است که در ماه‌های گذشته با کارشکنی یا اهمال کاری نهادی حکومتی، واردات واکسن‌های معتبر جهانی برای مهار کرونا در کشور با کُندی پیش رفت.

علی خامنه‌ای در ۱۹ دی‌ماه ۱۳۹۹ و زمانی که بسیاری از کشورها برای خرید واکسن‌های معتبر جهانی در رقابت بودند، در یک سخنرانی زنده تلویزیونی اعلام کرد: «ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی کرونا ممنوع است.»

به‌دنبال این موضع‌گیری، نه تنها مقامات وزارت بهداشت برای خرید و واردات واکسن‌های تأیید شده کرونا تلاشی نکردند بلکه این حکم حکومتی سبب شد تا سازمان هلال احمر هم کمک‌های چند سازمان خیریه بین المللی که به دنبال فرستادن واکسن فایزر به ایران بودند را رد کند.