نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به وزیر نیرو گفت: نمی‌توان به آب شرب شادگان، آب شرب گفت. زیرا آبی که به شادگان به عنوان آب شرب تحویل داده می شود، فاضلاب است.

مجید ناصری نژاد با نقلی قولی از رئیس حفاظت از محیط زیست استان خوزستان که گفته بود «حداقل روزانه هزار و دویست مترمکعب فاضلاب خانگی شهر اهواز در رود کارون تخلیه می‌شود»، افزود: این آب مستقیم پس از اهواز وارد شادگان می‌شود. مردم تابستان را با سختی سپری کردند و وضعیت آب شرب به هیچ وجه قابل تحمل نیست و هیچ مسئولی نباید در این رابطه سکوت کند.

او گفت که ساکنان شادگان «با انواع بیماری‌های داخلی و پوستی مواجه هستند». به گفته ناصری نژاد در این شهر از اعتبارهایی که به منظور آب رسانی به مناطق مختلف استان خوزستان تخصیص داده شده، «هیچ اثری دیده نمی‌شود».

چند روز پیش از این نیز لفته احمدنژاد، نماینده خرمشهر و آبادان در مجلس شورای اسلامی گفته بود:

«آبی که به آبادان و خرمشهر می رسد، آب نیست و فاضلاب است و در این شهرها آب فاضلاب را به خورد مردم می دهیم».

او هم از ابتلای مردم این مناطق به انواع مریضی‌ها و حساسیت‌های پوستی خبر داده و گفته بود مردم آبادان و خرمشهر مشکلات زیادی در این زمینه دارند که باید به آن‌ها رسیدگی شود.

پیشتر در مرداد ماه سال ۹۹ رئیس شبکه بهداشت استان خوزستان هم در اظهارنظری مشابه از آمیخته شدن فاضلاب و آب آشامیدنی در برخی مناطق استان پرده برداشته بود.

محمد علوی در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: «در بسیاری از مناطق استان خوزستان به ویژه مناطق حاشیه‌ای شهر و روستایی، فاضلاب به لوله‌های آب می‌زند و لوله‌ها در شبکه فاضلاب غرق آب شده‌اند. این موضوع باعث ترکیب آب و فاضلاب شده است و اینکه مردم آبی را بخورند که با مدفوع انسانی آغشته است در نتیجه قطعاً عوامل میکروبی، سلامت مردم را تهدید می‌کند».

کم آبی و محروم ماندن بسیاری از ساکنان استان خوزستان از دسترسی به آب موجب اعتراض های مردمی متعددی شده است.

تابستان امسال اعتراضات به بی آبی در چند شهر خوزستان حداقل برای ده شب ادامه یافت. حکومت به معترضان هجوم برد و به گواه گزارش رسانه‌های داخلی ایران صدها تن بازداشت شدند و حداقل هشت نفر نیز به قتل رسیدند.

غیزانیه در اهواز هم تابستان ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ شاهد اعتراض گسترده به بی آبی بود. در جریان اعتراضات سال گذشته در غیزانیه پلیس با گلوله ساچمه ای به معترضات شلیک کرد و دستکم شش تن مجروح شدند.

دولت جمهوری اسلامی به دنبال اعتراضات سال گذشته و امسال در شهرهای مختلف استان خوزستان پروژه آبرسانی به این مناطق را به ستاد اجرایی فرمان امام و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار کرد.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا نیز مدعی شده است که این پروژه را در کوتاه ترین زمان ممکن به پایان رسانده است. به رغم این ادعا اما همچنان بخش بزرگی از جمعیت استان خوزستان از دسترسی به آب سالم و بهداشتی محروم است.

خوزستان برخوردارترین استان ایران به لحاظ منابع نفت و گاز است و همزمان از جمله استان های با درجه محرومیت بالا به شمار می‌رود.