خبرگزاری هرانا (ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران) یکشنبه ۱۰ اکتبر/۱۸ مهر و همزمان با روز جهانی مبارزه علیه مجازات اعدام آماری را منتشر کرد که نشان می‌دهد ایران به‌رغم همه اعتراض‌ها اجرای مجازات اعدام را افزایش داده است.

برمبنای گزارشی که از سوی نهاد آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه و منتشر شده دستگاه قضایی ایران به ریاست ابراهیم رئيسی (عضو هیئت مرگ) و جانشین او، غلامحسین محسنی اژه‌ای، در بازه زمانی ۸ اکتبر ۲۰۲۰/ ۱۷ مهر ۹۹ تا ۹ اکتبر ۲۰۲۱/ ۱۷ مهر ۱۴۰۰، حداقل ۲۶۶ نفر را در نقاط مختلف ایران به شیوه حلق آویز اعدام کرده که این رقم در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.

۸۲ درصد از این افراد بدون اعلام در رسانه‌های جمعی و به صورت مخفیانه اعدام شده‌اند.

https://www.radiozamaneh.com/642360

از میان اعدام‌شدگانی که هویتشان احراز شده سن سه نفر از آن‌ها در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال بوده و اجرای حکم اعدام آن‌ها اعدام کودکان محسوب می‌شود.

بسیاری از این احکام بدون دسترسی متهمان به دادرسی عادلانه صادر و اجرا شده‌اند.

طی همین مدت، دادگاه‌های ایران برای ۹۰ نفر را نیز حکم اعدام صادر کرده‌اند که یک تن از محکومان در هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته است.

براساس داده‌های ثبت شده، دادگاه‌های جمهوری اسلامی از نظر صدور حکم اعدام در بازه زمانی یک سال گذشته اما ۶ درصد کمتر حکم صادر کرده‌اند که رقم ناچیزی محسوب می‌شود.

در گزارش تفکیک جنسیتی افرادی که اعدام شده‌اند، جنسیت ۸۷ درصد «مرد»، ۳ درصد «زن» ثبت شده است. ۱۰ درصد از قربانیان مجازات اعدام نیز جنسیتی غیر از دوگانه زن‌ و مرد یا «نامعلوم» داشته‌اند.

برپایه اطلاعات گردآوری شده، ۵۵,۷۶ درصد اعدام شدگان به اتهام قتل و ۳۳,۴۶درصد به اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر در ایران اعدام شدند. حکم اعدام  ۴,۸۳٪ از این افراد نیز براساس «اتهامات امنیتی و فساد فی الارض» ، ۳,۳۵درصد به اتهام «جرائم جنسی»، ۱,۴۹ درصد به اتهام «محاربه» صادر و اجرا شده و ۰,۳۷ درصد هم به خاطر اتهام سرقت مسلحانه اعدام شدند.

دستگاه قضایی جان ۰,۷۴ درصد از این افراد را هم هم برپایه اتهامات نامعلوم گرفته است.

در تقسیم بندی استانی بیشترین اعدام‌های سال گذشته در استان خراسان رضوی صورت گرفته و  ۱۷,۶۷درصد از اعدام شدگان در این استان اعدام شده‌اند. در استان البرز که سه زندان پرجمعیت و مهم ایران در آن قرار دارند ۱۳,۱۶ درصد و در سیستان و بلوچستان ۹,۴۰ درصد اعدام شده‌اند. آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، اصفهان و فارس در رده‌های بعدی قرار دارند.

با توجه به همین آمارها، بیشترین اعدام‌ها به ترتیب در زندان‌های رجایی‌شهر کرج، وکیل آباد مشهد، زندان زاهدان، زندان ارومیه، زندان دستگرد اصفهان، زندان بیرجند و زندان عادل‌ آباد شیراز انجام شده است.

پیشتر سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالیانه خود اعلام کرد جمهوری اسلامی دست‌کم ۲۴۶ نفر را در سال ۲۰۲۰ اعدام کرده و خاورمیانه را میدان اصلی اعدام در جهان خواند.

سازمان حقوق بشر ایران نیز در سیزدهمین گزارش سالیانه خود اعلام کرد ۱۷۶ مورد از اعدام‌های صورت گرفته در ایران در سال ۲۰۲۰ رسماً اعلام نشده‌اند.