آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در آخرین سفر رسمی‌اش به اسرائیل در یک نشست خبری مشترک با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل بر ضرورت بازگشت ایران به مذاکرات احیای برجام در وین تأکید کرد. مرکل گفت مذاکرات بازگشت ایران به برجام به «هفته‌‌های تعیین‌کننده»‌ای رسیده است. صدراعظم آلمان گفت:

«ما باید پیام صریحی به ایران بدهیم.»

مرکل در ادامه یادآوری کرد که ایران خواهان از سرگیری مذاکرات است اما در همان حال به این نکته هم اشاره کرد که هر روز که می‌گذرد ایران به غنی‌سازی اورانیوم، خارج از چارچوب توافق هسته‌ای همچنان ادامه می‌دهد. مرکل گفت:

«من هرگز گمان نکردم برجام یک توافق مطلوب است. اما بهتر از عدم توافق است.»

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه نشست خبری مشترک با صدراعظم آلمان اعلام کرد که برنامه هسته‌ای ایران به «بالاترین حد ممکن در همه دوران‌ها» رسیده است. بنت گفت:

«دسترسی یک رژیم تندرو و خشن به سلاح هسته‌ای چهره منطقه و جهان را برای همیشه تغییر خواهد داد.»

نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه افزود:

«این مسأله برای اسرائیل یک مسأله استراتژیک نیست. بلکه بحث بر سر بقاست.»

صدراعظم آلمان از چین و روسیه خواست برای بازگشت ایران به برجام به «مسئولیت» خود عمل کنند.

امیرعبداللهیان: به طرف‌های غربی بی‌اعتمادیم

در همان حال حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در مصاحبه با شبکه سی ان بی سی خاطرنشان کرد که ایران به مذاکرات بازمی‌گردد:

«تصمیم ما این است که به مذاکرات برگردیم و به‌طور فشرده درحال بررسی نتایج مذاکرات وین هستیم. فکر می‌کنم به‌زودی به مذاکره برگردیم. یکی از ویژگی‌های دولت جدید ایران این است که ما عمل‌گرا هستیم.»

مذاکرات احیای برجام در وین بعد از شش دور که در دولت روحانی برگزار شد، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران متوقف شد. معلوم نیست دور هفتم کی برگزار می‌شود. حسین امیر عبداللهیان درباره قطعیت بازگشت ایران به مذاکرات وین گفت:

«فکر می‌کنم دولت رئیس جمهور بایدن تقریبا سه ماه اول شروع کار دولت خود توجهی به برجام نکرد. من به همکاران اروپایی‌ام گفتم که حالا آن زمان از آقای بایدن پرسیدید که چرا سه ماه است به مذاکره و برجام فکر نمی‌کنید؟ ما سال‌ها است که از منافع اقتصادی برجام هیچ استفاده‌ای نکرده‌ایم. اما با جدیت در حال بررسی و جمع‌بندی سیاست‌های خود در قبال مذاکرات وین هستیم. می‌توانم بگویم که جلسات فشرده‌ای داریم. پنجره دیپلماسی و مذاکره را باز نگه می‌داریم و به‌زودی به مذاکره باز می‌گردیم.»

دولت‌های غربی ایران را متهم کرده‌اند که در پی وقت‌کشی برای غنی‌سازی هرچه بیشتر اورانیوم و کاستن از زمان گریز هسته‌ای است. جمعه گذشته ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود  بازگشت به برجام «فرآیندی نیست که بتوان آن را تا ابد ادامه داد».

امیر عبداللهیان در ادامه مصاحبه با شبکه سی ان بی سی تلویحا اعلام کرد که ایران در پی تضمین برجام است:

«ما اعتمادی به رفتار آمریکایی ها نداریم. همه چیز بستگی به طرف‌های مقابل دارد. اگر آمریکا و سه کشور اروپایی به معنای واقعی به تعهداتشان برگردند و برجام را دوباره یک دستاویزی برای بازی‌های سیاسی قرار ندهند، جمهوری اسلامی ایران صادق‌ترین طرف بازگشت به تعهدات برجامی باقی می‌ماند.»