وزارت اقتصاد امارات متحده عربی اعلام کرد که این کشور قصد دارد همکاری‌های اقتصادی‌اش با سوریه را از سر بگیرد و در این زمینه با مقامات سوری به توافق رسیده است.

در سال‌های نخست جنگ داخلی سوریه، امارات متحده عربی از معارضان مسلح علیه حکومت بشار اسد حمایت می‌کرد اما با پیشروی ارتش سوریه که  با برخورداری از کمک‌های نظامی ایران و روسیه به بازپس‌گیری بسیاری از مناطق منجر شد، امارات و سایر کشورهای خلیج فارس در روابط خود با حکومت اسد تجدید نظر کردند.

وزارت اقتصاد امارات با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد حجم مبادلات اقتصادی غیرنفتی بین دو کشور در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲۷۲ میلیون دلار آمریکاست.

در سال ۲۰۱۸ امارات متحده عربی برای نخستین بار بعد از آغاز بهار عربی و قیام مردم بر ضد حکومت اسد در سال ۲۰۱۱، سفارت خود در دمشق را بازگشایی کرد. هفته گذشته عبدالله بن طوق المری، وزیر اقتصاد امارات متحده عربی در حاشیه برگزاری نمایشگاه دوبی با سامر الخلیل، همتای سوری خود دیدار و گفت‌وگو کرد. طرفین درباره گسترش و تعمیق مناسبات اقتصادی بین دو کشور رایزنی کردند.  

قانون سزار، مانعی برای تعمیق روابط اقتصادی با حکومت اسد

اوایل سال جاری میلادی امارات متحده عربی اعلام کرده بود که تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه حکومت اسد، موانعی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب ایجاد کرده است.

سال گذشته در دولت ترامپ، ایالات متحده آمریکا برای جلوگیری از ازسرگیری روابط اقتصادی کشورها با سوریه قانون سزار را به تصویب رساند.

این قانون پس از شش سال تأخیر از ۱۷ ژوئن ۲۰۲۰ به اجرا درآمد و تا سال ۲۰۲۴ اعتبار دارد. هدف این قانون افزایش انزوای مالی، اقتصادی و سیاسی دولت بشار اسد و همچنین اعمال تحریم علیه متحدانش است تا اینکه او به حل و فصل سیاسی بحران سوریه بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴شورای امنیت تن دهد.

«سزار» نام مستعار یک عکاس نظامی سابق ارتش سوریه است که موفق شد در اوج جنگ داخلی سوریه، در بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳، ده‌ها هزار عکس از اجساد هزاران زندانی غیرنظامی در زندان‌های سوریه بگیرد و در سال ۲۰۱۳ از آن کشور خارج کند.

تحریم‌های آمریکا بر ضد بشار اسد، همکاران نزدیک و خانواده او و همچنین مقامات بلندپایه دولت سوریه، مقامات نظامی و بانک مرکزی سوریه و همه نهادهای دخیل در جنگ داخلی اعمال می‌شوند.

در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از مردم جنگ‌زده سوریه از فقر رنج می‌برند.

در جنگ داخلی سوریه در ۱۰ سال گذشته بیش از ۳۵۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند و نیمی از جمعیت این کشور نیز آواره شده است.