عزیز قاسم‌زاده، عضو هیأت مدیره و سخنگوی کانون صنفی معلمان گیلان که در تاریخ چهارم مهر ماه سال جاری دستگیر شده بود، بعد از گذشت ۱۵ روز دوشنبه ۱۹ مهر با تودیع قرار وثیقه به‌صورت موقت از زندان رودسر آزاد شد.

عزیز قاسم‌زاده بعد از ظهر یک‌شنبه چهارم مهرماه در حالی که مشغول انجام مصاحبه‌ای تلویزیونی درباره مشکلات معلمان بود، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی‌اش بازداشت شد. در ویدیوی منتشر شده از هنگام ورود ماموران امنیتی برای دستگیری‌ این فعال صنفی معلمان، او از هجوم نیروهای امنیتی به خانه پدری‌اش خبر داد و گفت:

«نیروهای امنیتی همین الان آمدند به منزلمان، خیلی نیرو آمده است.»

در ویدیو منتشر شده برخورد نامناسب نیروهای امنیتی با عزیز قاسم‌زاده و مادر سالخورده او مشخص است.

عزیز قاسم‌زاده پس از دستگیری به زندان رودسر منتقل شد و به گفته فلور قاسم‌زاده، خواهر آقای قاسم‌زاده او در مدت زمان بازداشت به دستور دادستان رودسر از امکان ملاقات و تماس تلفنی محروم بود. خواهر عزیز قاسم‌زاده همچنین گفته بود به رامین صفرنیا، وکیلی که برای این فعال صنفی گرفته شده بود اجازه وکالت و ورود به پرونده داده نشد.

دستگیری عزیز قاسم‌زاده یک روز پس از آن صورت گرفت که معلم‌ها در تداوم اعتراض‌های خود، روز شنبه، سوم مهر که از سوی آموزش و پرورش به‌عنوان روز رسمی بازگشایی مدارس اعلام شده بود، به‌طور هم‌زمان در ۲۰ استان و بیش از ۴۰ شهر تجمع کردند و خواستار اجرای رتبه‌بندی، رسیدگی به خواست‌ها و مطالبات معلمان با قرارداد موقت و کارنامه سبزها، تأمین ایمنی معلمان و دانش‌آموزان برای بازگشایی حضوری مدارس و فراهم‌سازی امکانات ضروری برای شرکت در آموزش مجازی از جمله اینترنت و گوشی همراه برای معلمان و دانش‌آموزان و همچنین آزادی معلمان زندانی شدند.

یک هفته پیش از تجمع‌های سراسری معلمان در اوایل مهرماه سال جاری، نهادهای امنیتی ده‌ها معلم را در نقاط مختلف ایران احضار و تهدید کرده بودند.

در استان گیلان، دستگاه قضایی در پیامکی به تیمور باقری کودکانی و محمود صدیقی‌پور اعضا هیأت مدیره و عزیز قاسم‌زاده سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان و عضو هیأت مدیره اطلاع داده بودند پرونده مشترکی برای آنان در شعبه ۱۴ بازپرسی – ناحیه ۳ رشت تشکیل شده است.

در این پیامک به اتهام وارده به این سه فعال صنفی اشاره‌ای نشده بود. عزیز قاسم‌زاده در تجمع روز شنبه سوم مهرماه فرهنگیان گیلان طی یک سخنرانی مطالبات معلمان را برشمرده بود.