کمیسیون مستقل انتخابات نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق را بعد از ظهر دوشنبه ۱۹ مهر / ۱۱ اکتبر اعلام کرد. این نتایج در ۱۰ استان از جمله کربلا، نجف، مثنى، میسان، واسط، دهوک و کرکوک اعلام شد.

براساس گزارش رسانه‌های عراقی در استان نجف، جریان صدر پنج کرسی، افراد مستقل چهار کرسی، جنبش امتداد دو کرسی و ائتلاف دولت قانون یک کرسی را به خود اختصاص داده‌اند.

«جریان صدر» متعلق به مقتدی صدر روحانی پرنفوذ شیعه است. «جنبش امتداد» به رهبری علا رکابی از رهبران اعتراض‌های شهر ناصریه و یکی از معدود احزاب معترض است که در این انتخابات شرکت کرد. ائتلاف «دولت قانون» نیز به حزب دعوه، به رهبری نوری مالکی نخست‌وزیر پیشین، یکی دیگر از نیروهای سیاسی شیعه با نفوذ وابسته است.

در استان کربلا جریان صدر چهار کرسی، گروه اشراقه القانون دو کرسی، ائتلاف دولت قانون دو کرسی، ائتلاف فتح دو کرسی، و افراد مستقل نیز دو کرسی به دست آورده‌اند.

گروه اشراقه القانون از مراجع دینی پیروی می‌کند و می‌گوید نامزدهای مستقلی دارد که خواهان بازگرداندن اعتماد مردم هستند. ائتلاف «فتح» به رهبری هادی عامری فرمانده سپاه بدر از گروه‌های شیعه و یکی از عمده‌ترین هم‌پیمانان ایران در عراق است.

در استان واسط جریان صدر پنج کرسی، ائتلاف دولت قانون دو کرسی، ائتلاف نیروهای حکومت ملی یک کرسی را به خود اختصاص داده‌اند. دو فرد از جمله یک کُرد مستقل نیز کرسی ویژه کُردها در این استان را به‌دست آورده‌اند.

ائتلاف «حکومت ملی» به رهبری سیدعمار الحکیم نیز از گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران است.

در استان مثنی ائتلاف دولت قانون سه کرسی، جریان صدر دو کرسی، ائتلاف نیروهای حکومت ملی یک کرسی و افراد مستقل یک کرسی به دست آورده‌اند.

در استان کرکوک اتحادیه میهنی کردستان چهار کرسی، حزب دموکرات کردستان دو کرسی، جبهه ترکمن‌های عراق دو کرسی، جبهه عربی، ائتلاف تقدم و یک نامزد مستقل هر کدام یک کرسی به‌دست آورده‌اند.

«جبهه عربی» بیشتر در کرکوک مستقر است و از گروه‌های مخالف حضور نیروهای آمریکایی در اقلیم کردستان است. «ائتلاف تقدم» به رهبری محمد حلبوسی رئیس مجلس عراق یکی از بزرگترین گروه‌های سیاسی سنی شامل اکثر رهبران سنی شمال و غرب عراق است.

در استان میسان نیز جریان صدر هفت کرسی و ائتلاف دولت قانون دو کرسی به‌دست آورده‌اند و یک نامزد مستقل پیروز شده است.

در استان دهوک نیز حزب دموکرات کردستان با هفت کرسی و حزب اسلامی کردستان با دو کرسی پیشتاز هستند.

کمیسیون مستقل انتخابات عراق در بیانیه‌ای گفته است پس از بررسی شکایت‌ها و اعتراضات نتایج نهایی انتخابات پارلمانی اعلام خواهد شد. این کمیسیون شمار شرکت‌کنندگان در انتخابات پارلمانی را که روز گذشته، یکشنبه ۱۸ مهر / ۱۰ اکتبر برگزار شد ۴۱ درصد اعلام کرد. این کمترین میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی پس از سقوط صدام است.

شمار آرای ریخته‌شده به صندوق‌های رأی ۹ میلیون و ۷۷ هزار و ۷۷۹ اعلام شده است.

در همین حال اتحادیه میهنی کردستان عراق روز دوشنبه اعلام کرد که نتایج انتخابات در اربیل را قبول ندارد.

دفتر اتحادیه میهنی کردستان در اربیل در بیانیه‌ای نوشت  دلایلی در اختیار دارد که چهار نامزد این اتحادیه در انتخابات به پیروزی رسیده‌اند اما در نتایح انتخابات که در سه یا چهار حوزه انتخابیه دستکاری شده است.

اتحادیه میهنی مخالفت خود را با «تمام فرایند انتخاباتی در اربیل» اعلام کرد شکایت‌های خود را به کمیسیون مستقل انتخابات ارائه کرده و منتظر نتایج آن است.

سید مقتدی صدر، رهبر جریان صدر نیز نسبت به مداخله در تصمیمات کمیسیون مستقل انتخابات عراق هشدار داد.

صدر در توئیتی نوشت برگزاری انتخابات تحت نظارت سازمان ملل، جامعه بین‌المللی و کشورهای عربی بود و سلامت انتخابات از سوی آن‌ها «تأیید» شده است، از این رو، نباید در تصمیمات کمیسیون انتخابات دخالت کرد یا «از داخل عراق و یا برخی کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی بر این نهاد اعمال فشار کرد».

اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق به معنای پایان رقابت‌های سیاسی نیست و در ماه‌های آینده رقابت احزاب و گروه‌ها بر سر شکل دادن به ائتلاف‌های پساانتخاباتی، ترکیب کابینه و انتخاب نخست‌وزیر ادامه خواهد داشت. طبق قانون، نخست‌وزیر آینده باید از سوی دست‌کم ۱۶۵ عضو پارلمان معرفی شود.