۹ تا ۱۰ میلیارد دلار از دارایی های افغانستان در آمریکا مسدود شده و در همان حال به گفته آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، اقتصاد افغانستان در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. طالبان اعلام کرده‌اند که هنوز آمادگی لازم برای اعمال اصلاحات از جمله دسترسی دختران به آموزش همگانی را ندارند. یک هیأت آلمانی برای مذاکره با طالبان وارد دوحه قطر شد. یکی دیگر از چالش‌ها تضمین آزادی سفر شهروندان خارجی است.

هیأت امارات اسلامی و هیأتی از ایالات متحده آمریکا آخر هفته گذشته برای نخستین بار بعد از حصول توافق دوحه و اشغال مجدد افغانستان توسط طالبان با یکدیگر در دوحه دیدار و گفت‌وگو کردند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت‌و‌گوها را «صریح‌ و حرفه‌ای‌» ارزیابی کرد. طالبان متعهد شدند تسهیلاتی برای آزادی رفت و آمد شهروندان خارجی فراهم کنند.

خبرگزاری آلمان هم گزارش داد که یک هیأت آلمانی برای گفت‌وگو با طالبان وارد دوحه شد. وزارت خارجه آلمان اعلام کرد آلمان خود را نسبت به حقوق بشر و حقوق زنان و دختران در افغانستان و همچنین برقراری «امنیت» در افغانستان و اینکه از خاک آن کشور «تهدید تروریستی» متوجه دیگر کشورها نشود مسئول و متعهد می‌داند.  

گوترش: اقتصاد افغانستان در آستانه فروپاشی است، طالبان به وعده خود عمل نکردند

آمریکا بین ۹ تا ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های افغانستان را مسدود کرده است و طالبان در مضیقه مالی قرار گرفته است. حقوق‌های کارمندان دستگاه‌های مختلف در افغانستان هنوز پرداخت نشده. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بامداد سه‌شنبه ۱۲ اکتبر/ ۲۰ مهر هشدار داد که اقتصاد افغانستان در آستانه فروپاشی قرار گرفته است و در همان حال طالبان به وعده‌های خود در زمینه آزادی تحصیل زنان افغانستانی عمل نکرده‌اند.

 به گفته گوترش زنان می‌توانند در ۸۰ درصد از اقتصاد افغانستان نقش داشته باشند و بدون «مشارکت» آن‌ها اقتصاد افغانستان هرگز رونق پیدا نمی‌کند.

تا پیش از اشغال مجدد افغانستان توسط طالبان، دولت سابق ۷۵ درصد از هزینه‌های خدمات عمومی را به‌عهده داشت. اکنون به‌سبب فقدان منابع مالی کافی ارائه این خدمات معطل مانده است. اما هیچ تضمینی هم وجود ندارد که طالبان از دارایی‌های افغانستان برای تأمین مالی تروریسم استفاده نکند. گوترش پیشنهاد داد که دارایی‌های افغانستان از طریق سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن در اختیار مردم افغانستان قرار گیرد.

۲۰ کشور صنعتی جهان در روز سه‌شنبه درباره افغانستان و تأمین مالی کوتاه‌مدت این کشور یک اجلاس فوق‌العاده برگزار می‌کنند. دبیرکل سازمان ملل در انتقاد از جامعه بین‌المللی گفت:

«من فکر می‌کنم تحرکات جامعه بین‌المللی [در موضوع افغانستان] بیش از حد کند است.»

 ۱۴۰۰ سال کافی نبود، از طالبان یک تا دو هم وقت داشتند، باز هم وقت می‌خواهند

دو ماه و نیم به پایان سال تحصیلی در افغانستان باقی مانده و با این حال همچنان مدارس دخترانه بازگشایی نشده است. به گزارش رویترز، امیر خان متقی، وزیر خارجه امارات اسلامی طی سخنانی در دوحه قطر از جامعه بین‌المللی برای اعمال اصلاحات در زمینه حقوق زنان وقت بیشتری خواست. متقی ادعا کرد: نمی‌توان از طالبان انتظار داشت کاری را که نیروهای خارجی در طی ۲۰ سال نتوانستند انجام دهند در طی دو ماه به انجام برساند.

متقی از سازمان ملل متحد خواست منابع مالی مسدود شده افغانستان را آزاد کند و خاطرنشان کرد که طالبان از طریق اخذ مالیات‌ها و سایر درآمدهای دولت از شهروندان می‌تواند از نظطر اقتصادی به بقای خود ادامه دهد.

وزیر خارجه امارات اسلامی سپس سراغ اصل موضوع رفت: تهدید داعش. او اعلام کرد که طالبان بر سراسر افغانستان مسلط‌اند و می‌توانند این تهدید را خنثی کنند.  

وزارت خارجه افغانستان بعد از بازگشت هیأت مذاکره‌کننده طالبان به کابل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:

«گفت‌وگوها که صادقانه انجام شدند همچون یک فرصت خوب برای درک یکدیگر پنداشته شد. توافق شده است تا در صورت نیاز، چنین نشست‌هایی در آینده نیز برگزار شود.»