اردوغان در یک کنفرانس خبری که پس از جلسه دولت برگزار شد، نیروهای کرد سوریه را به تلافی تهدید کرد و گفت:

«صبر ما درباره برخی از مناطق سوريه که به محل حمله به کشورمان تبدیل شده‌اند، به سر آمده است».

او افزود:

«حمله از منطقه تل رفعت (سوريه) انجام شده و ترکیه مصمم است که تهدیدهایی را که از شمال سوریه منشاء می‌گیرد از بین ببرد یا از طريق نیروهایی که درآنجا فعال‌اند یا با توان نظامی خودمان».

وزارت کشور ترکیه روز یکشنبه ۱۰ اکتبر/۱۸ مهر اعلام کرد دو پلیس ترکیه «در حمله به یک خودرو زرهی در منطقه عملیات سپر فرات (اعزاز در شمال سوريه)» کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

اعزاز و جرابلس از زمان نخستين حمله آنکارا به سوريه در سال ۲۰۱۶ که با هدف بیرون راندن نیروهای داعش و کردهای سوريه صورت گرفت، تحت کنترل شورشیانی قرار دارند که ترکیه از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. 

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه مدعی شد این حمله توسط «یگان‌های مدافع خلق» و با موشک هدایت شونده انجام شده است.

 یگان‌های مدافع خلق که ستون فقرات نیروهای سوریه دموکراتیک را تشکیل می‌دهند اصلی‌ترین متحد آمریکا در ائتلاف علیه داعش به‌شمار می‌آمدند. آنکارا اما این گروه را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک محسوب کرده و این گروه را «تروریست» می‌خواند.

مقام‌های وزارت کشور ترکیه همچنین اعلام کردند پرتابه‌هایی نیز به صورت جداگانه در دو منطقه فرود آمده و به انفجار در استان غازیان تپه (غازی‌عینتاب) در جنوب ترکیه و در آن سوی مرز با شهر جرابلس سوریه منجر شدند.

 در این حمله پرتابه سوم نیز طبق اعلام دفتر فرمانداری، در جرابلس فرود آمده که تصور می‌شود از منطقه تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق شلیک شده است. 

ارتش دموکراتیک سوریه اما در بیانیه‌ای هر گونه دخالت در حملۀ موشکی به کاروان نیروهای پلیس ترکیه در منطقۀ جرابلس را تکذیب کرده است. 

در بیانیه‌ای که از سوی مرکز رسانه‌ای ارتش دموکراتیک سوریه منتشر شده، اتهام دست‌داشتن کردها «بازی تکراری اطلاعات ترکیه و رژیم اردوغان» خوانده شده است. در بیانیه فوق آمده:

«نیروهای ما هیچ ارتباطی با بمباران جرابلس در نزدیکی مرز ترکیه نداشته اند». 

آنکارا تاکنون دست کم دو عملیات فرامرزی دیگر را علیه کردهای سوریه انجام داده که در یکی از این عملیات‌ها که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، منطقه عفرین هدف قرار گرفت. عفرین روز دوشنبه نیز صحنه انفجار یک خودرو بمب‌گذاری‌ شده بود که براثر آن دست کم ۴ نفر کشته و ۶ تن دیگر زخمی شدند. طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از شورشیان مورد حمایت ترکیه در میان کشته‌شدگان بوده است.