بیانیه کارشناسان سازمان ملل متحد − که جاويد رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران، از جمله امضاکنندگان آن است − ضمن اظهار تاسف از این‌که حکومت ایران به‌رغم قوانین حقوق بشری به صورت مستمر به صدور حکم اعدام برای کودکان و اجرای آن ادامه می‌دهد، تأکید می‌کند که جمهوری اسلامی باید مطابق با تعهدات بین‌المللی خود صدور احكام اعدام را به صورت کلی کاهش دهد. 

براساس گزارش‌ها آرمان عبدالعالی برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی زندان کرج منتقل شده و قرار است حکم اعدام او چهارشنبه اجرا شود. آرمان عبدالعالی که اکنون ۲۵ سال دارد متهم است که سال ۹۲ غزاله شکور، دوست دخترش را به قتل رسانده و جسد او را ناپدید کرده است. او در مراحل اول محاكمه به قتل اعتراف کرد اما بعداً اعتراف خود را پس گرفت. 

به‌رغم این‌که جسد غزاله شکور هرگز پیدا نشد، این متهم، به اعدام محکوم شد و قرار بود حکم اعدامش در دی ۹۸ اجرا شود. خانواده مقتول اما برای یافتن جسد دخترشان، پای چوبه دار تصميم گرفتند اجرای حکم را معلق کنند. با این‌حال پس از این‌که متهم از محل جسد ابراز بی‌اطلاعی کرد، حکم اعدام او باردیگر «قطعی» و لغو آن منوط به «گذشت ولی‌الدم» اعلام شد. 

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند اعتراف‌ آرمان عبدالعالی به قتل که براساس آن حکم اعدام صادر شده، تحت شکنجه و در شرایط غیرانسانی گرفته شده است. به تایید آن‌ها این متهم پس از دستگیری ۷۶ روز در سلول انفرادی حبس شده و تحت شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته است از جمله این‌که حکم اعدام را بارها به او اعلام کرده‌ و به تعویق انداخته‌اند. از دسترسی او به داروی آسم نیز مانعت به‌عمل آمده است. 

دادگاه اعاده دادرسی مجدد آرمان عبدالعالی را بر اساس قانون ۹۱ مجازات اسلامی انجام داد که در صورت عدم قطعت درباره «بلوغ ذهني» کودکان بزهکار، مجازات جایگزین را در نظر گرفته است. با این‌حال دادگاه اعلام کرد که ۷ سال بعد از وقوع جرم امان ارزیابی بلوغ ذهني وجود ندارد و حکم اعدام را بار دیگر صادر کرد. 

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند این پرونده نشان می‌دهد که به‌رغم ادعای مقام‌های قضایی ایران قانون ۹۱ مجازات نتوانسته مجازات اعدام کودکان را متوقف کند. 

براساس گزارش‌ها دستگاه قضایی بیش از ۸۵ نوجوان را به اعدام محکوم کرده و یک کودک مجرم را هم در مرداد سال جاری به صورت مخفیانه اعدام کرده است. 

روز دوشنبه سازمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای خواهان لغو حکم اعدام آرمان عبدالعالی شد.