به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) محمدرضا مدرس خیابانی، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه ۲۰ مهر در طی سخنانی در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی با اشاره به محدودیت و ممنوعیت ورود ناوگان ایرانی به چین گفت:

«از سال گذشته ممنوعیت ورود ناوگان شرکت کشتیرانی به بنادر مهم چین شروع شد و به همین دلیل تا چهار ماه متوقف مانده بودیم. در حال حاضر هم امکان تردد به بنادر مهم چین را نداریم.»

سوخت پاک یا توافق راهبردی ایران و چین؟

تابستان سال گذشته روزنامه شرق گزارش داده بود که شش كشتی تجاری ایرانی متعلق به شرکت کشتیرانی که حامل کالاهای مختلف بودند نزدیک به دو هفته در بنادر چین، لنگر انداخته‌ و به سبب «رعایت‌نکردن قوانین مربوط به سوخت پاک» اجازه حركت نداشتند. طبق قوانین کشتی‌رانی همه کشتی‌ها از سال ۲۰۲۰ باید از سوختی با گوگرد پایین به جای «مازوت یا گازوئیل» استفاده کنند. این موضوع را وزارت امور خارجه در دولت دوازدهم در تماس و گفت‌وگوهای مداوم با مقامات محلی و وزارت راه و سازمان بنادر و کشتی‌رانی چین پیگیری کرده بود اما توافقی حاصل نشد. در آن زمان یک منبع مطلع به روزنامه شرق گفته بود:

«با توجه به اعتراضات اخیر درباره پیش‌نویس سند همكاری ایران و چین كه البته هنوز نهایی نیست، چین كمی از ایران گله‌مند شده و این ناراحتی بر این مسئله نیز سایه انداخته است، به‌همین‌دلیل در حال رایزنی هستیم كه این مشكل را برطرف كنیم.»

 برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک ایران و چین یا به اختصار سند همکاری ایران و چین یک توافق سیاسی، استراتژیک و اقتصادی با سویه‌های پنهان میان نظام جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران، شرکت ملی صادرات گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، زیرساخت‌های ایران و همکاری نظامی، امنیتی، فرهنگی و قضایی است. بر اساس گزارش «پترولیوم اکونومیست» حجم سرمایه‌گذاری معادل ۲۸۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار آمریکا است. این سند بخشی از طرح «یک کمربند یک راه چین» است.

چالش تأمین سوخت ناوگان کشتی‌رانی جمهوری اسلامی

مدرسی خیابانی در ادامه سخنانش با اشاره به سختی‌های تأمین سوخت ناوگان شرکت جمهوری اسلامی ایران گفت:

«امکان تامین سوخت از کشور برای ما وجود نداشت اما توانستیم با همکاری پالایش شازند حدود ۹۰ درصد از سوخت مورد نیاز را تامین کنیم که امیدواریم امسال این میزان تامین سوخت به ۹۵ درصد برسد اما نکته حائز اهمیت در تامین سوخت از داخل کشور، گران بودن قیمت آ‌ن نسبت به سوخت از خارج است. سوختی که از داخل کشور تامین می‌شود مشمول مالیات بر ارزش افزوده بوده و به همین دلیل قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.»

مدیرعامل سازمان شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به بلوکه شدن منابع این شرکت در بانک‌های ایرانی و خارجی گفت:

«نه تنها ما با محدودیت‌های بانکی در خارج از کشور مواجه هستیم بلکه بانک‌های داخلی هم منابع ما را بلوکه کردند به‌رغم اینکه ما مجوزهایی از شورای عالی امنیت ملی داریم.»

وزارت خرانه‌داری آمریکا از دوشنبه ۱۹ خرداد ۹۹ تاکنون کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) و شرکت چینی E-sail را تحت تحریم‌های خود قرار داده است. آمریکا می‌گوید شرکت چینی E-sail  زیرمجموعه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است.

حمل كالاها با كشتی‌های خارجی که به‌علت تحریم‌ها مستقیماً وارد ایران نمی‌شود و به بندر صحار عمان یا بندر جبل‌علی امارات می‌روند هزینه حمل کالا با كشتی‌های فیدری به بنادر ایران را افزایش داده و به گرانی‌ها دامن زده است.