انریکه مورا پنج‌شنبه ۲۲ مهر / ۱۴ اکتبر با علی باقری دیدار و گفت‌وگو کرد. باقری در این دیدار به تکرار مواضع جمهوری اسلامی در قبال مذاکرات احیای برجام پرداخت و گفت ایران «بازیگر مسئول» است اما طرف مقابل «مسئولیت‌پذیر» نیست. او افزود:

«هر طرف که مسئولیت‌پذیری بیشتری از خود نشان دهد، به میز مذاکره نزدیک‌تر است.»

باقری تأکید کرد که برای جمهوری اسلامی «توافق عملی» و «نتایج ملموس» مهم است و نه به‌گفته او «توافق کاغذی».

انریکه مورا به‌عنوان هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا اعلام کرد که برای همکاری با ایران و سایر طرف‌ها در جهت ادامه مذاکرات به‌منظور دستیابی به نتیجه‌ای که مورد پذیرش همه طرف‌ها باشد، آماده است.

در پایان این دیدار بدون دستیابی به نتیجه‌ای ملموس، قرار شد رایزنی‌های دو طرف در روزهای آینده در بروکسل ادامه یابد.

انریکه مورا پیش از این در توئیتر نوشته بود در تهران «اضطراری بودن» موضوع از سرگیری گفت‌وگوهای احیای برجام را با مقامات جمهوری اسلامی مطرح خواهد کرد. او افزوده بود:

«شروع مذاکرات از جایی که در ژوئن گذشته متوقف شد، برای ادامه کار دیپلماتیک بسیار مهم است.»

روز گذشته، چهارشنبه ۲۱ مهر / ۱۳ اکتبر دیپلمات‌های بریتانیا، آلمان و فرانسه سه کشور اروپایی طرف برجام در یادداشتی درباره سفر انریکه مورا به ایران نوشتند که این سفر «در زمان حساسی انجام می‌شود، زیرا مذاکرات وین برای احیای برجام تقریباً چهار ماه است که متوقف شده است.»

دیپلمات‌های اروپایی در یادداشت خود افزودند:

«از آن زمان وضعیت هسته‌ای ایران مدام بدتر شده است. به همین دلیل، ما این سفر را یک سفر معمولی نمی‌دانیم، بلکه به نظر ما این یک سفر فوق‌العاده در جریان بحران است.»

مذاکرات احیای برجام در وین بعد از شش دور که در دولت روحانی برگزار شد، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران متوقف شد. معلوم نیست دور هفتم کی برگزار می‌شود. حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه دولت سیزدهم در مصاحبه با شبکه  سی ان بی سی تلویحا اعلام کرده بود که ایران در پی تضمین توافق است. پیش از آن امیرعبداللهیان خواهان آزادسازی منابع مالی مسدود شده ایران در کره جنوبی به‌عنوان نشانه‌ای از حسن نیت آمریکا شده بود که این درخواست اجابت نشد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری مشترک با همتایان اسرائیلی و اماراتی خود در واشنگتن اعلام کرد فرصت ایران برای بازگشت به مذاکرات احیای برجام در وین رو به پایان است. بلینکن گفت:

«اگر ایران در رویه خود تجدید نظر نکند، آماده‌ایم سایر گزینه‌ها را بررسی کنیم.»

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل نیز جمهوری اسلامی را تهدید کرد که اگر برای دستیابی به بمب اتم تلاش ‌کنند، «اسرائیل حق خود می‌داند که به هر شکل ممکن اقدام کند».

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل بامداد پنج‌شنبه در واکنش به این اظهارات به رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل نامه‌ای نوشت و در آن نسبت به «هرگونه محاسبه اشتباه و ماجراجویی احتمالی نظامی» اسرائیل هشدار داد.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز روز گذشته (چهارشنبه) در نشست مجازی در یکی از اندیشکده‌های واشنگتن گفت:

«اگر ایران حاضر نباشد که به محدودیت‌های توافق هسته‌ای با شش قدرت اصلی در سال ۲۰۱۵ بازگردد، ما آماده خواهیم بود تا خود را با واقعیتی متفاوت تطبیق دهیم که در آن همه گزینه‌ها برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران در نظر گرفته شود.»