ایالات متحده آمریکا دارای یک کرسی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شد.

۱۹۳ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل در یک رأی‌گیری مخفی همه ۱۸ کشور از ۵ منطقه جغرافیایی جهان را که برای به دست آوردن کرسی در شورا کاندیدا شده بودند انتخاب کردند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بنین با ۱۸۹ رأی بیشترین آرا را به دست آورد. گامبیا با ۱۸۶ رأی، آمریکا با ۱۶۸ رأی و اریتره با ۱۴۴ رأی در پابان فهرست قرار گرفتند.

این کشورها از یکم ژانویه ۲۰۲۲ به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل درمی‌آیند.

توزیع کرسی‌ها در شورا بر اساس حضور جغرافیایی است: ۱۳ کرسی برای گروه آفریقا، ۱۳ کرسی برای گروه آسیا، ۶ کرسی برای گروه اروپای شرقی، ۸ کرسی برای گروه آمریکای لاتین و کارائیب و ۷ کرسی برای گروه اروپای غربی و سایر کشورها.

شرط عضویت محدود به دو دوره متوالی برای ۳ سال است.

انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از عضویت کامرون، اریتره و امارات

دیده‌بان حقوق بشر با انتقاد از انتخابات شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت:

«عضویت کشورهای ناقض حقوق بشر، کشورهایی مانند کامرون، اریتره و امارات متحده عربی این انتخابات را به یک امر فرمایشی تبدیل کرده و حامل این پیام وحشتناک است که کشورهای عضو مجمع عمومی الزاماً موظف به رعایت موازین حقوق بشر نیستند.»

دیده‌بان حقوق بشر در ادامه یادآوری کرد:

«کامرون به سرکوب اپوزیسیون ادامه می‌دهد و حقوق دگرباشان جنسی را نقض می‌کند. اریتره حقوق اقلیت تیگرای را نقض کرده و دست به کشتار جمعی زده است و وضع حقوق بشر در امارات متحده عربی هم مانند سابق تیره و تاریک است. احمد منصور فعال حقوق بشر در این کشور در زندان انفرادی به سر می‌برد.»

در ۱۵ مارس ۲۰۰۶ مجمع عمومی قطعنامه مهمی برای ایجاد شورای حقوق بشر به منظور جایگزینی با کمیسیون حقوق بشر تصویب کرد. دبیرکل معتقد بود کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل راه خود را گم کرده، سیاسی شده و به مجمعی تبدیل شده بود که در آن نقض کنندگان حقوق بشر با توطئه بر کار یکدیگر سرپوش می‌گذاشتند. به این ترتیب شورای حقوق بشر به عنوان یکی از ارکان مجمع عمومی با هدف «توسعه، صلح، امنیت و حقوق بشر» به وجود آمد.

قدردانی بلینکن از سازمان ملل

در تاریخ ۱۹ ژوئن ۲۰۱۸ / ۲۹ خرداد ۱۳۹۷، نیکی هیلی نماینده وقت آمریکا در سازمان ملل در یک نشست خبری اعلام کرد که دولت آمریکا به دلیل «بی‌اعتنایی شورای حقوق بشر سازمان ملل به نقض حقوق بشر در برخی کشورها از جمله ایران و مواضع مغرضانه علیه اسرائیل» از این نهاد بین‌المللی خارج می‌شود. دو روز بعد از آن آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از آمریکا خواست که به شورای حقوق بشر سازمان ملل بازگردد اما در زمان باقی مانده از دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، آمریکا به شورای حقوق بشر بازنگشت.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در فوریه سال جاری اعلام کرد که ایالات متحده مجدداً با شورای حقوق بشر سازمان ملل همکاری می‌کند. بلینکن گفته بود خروج آمریکا از شورا هیچ کمکی به اصلاحات لازم نکرده و صرفاً رهبری ایالات متحده را به چالش کشیده و سبب استفاده کشورهای اقتدارگرا از این نهاد بین‌المللی شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا پنجشنبه ۱۴ اکتبر/۲۳ مهر با انتشار بیانیه‌ای از شورای حقوق بشر سازمان ملل تشکر کرد که به آمریکا اجازه داد یک بار دیگر به عضویت این نهاد سازمان ملل درآید.

بلینکن خاطرنشان کرد که آمریکا در همکاری و تعامل با سایر کشورها در تلاش خواهد بود به تحقق «آرمان‌هایی که شورای حقوق بشر بر اساس آن بها نهاده شده» کمک کند.

وزیر امور خارجه آمریکا یادآوری کرد که شورای حقوق بشر در ثبت موارد نقض حقوق بشر و پاسخگویی ناقضان حقوق بشر در جهان نقش مهمی ایفا می‌کند.

۱۸ کشوری که به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل درآمدند عبارت‌اند از بنین، گامبیا، کامرون، سومالیا، اریتره از گروه کشورهای آفریقایی.

هند، قزاقستان، مالزی، قطر و امارات متحده عربی از گروه کشورهای آسیایی.

لیتونی، مونته‌نگرو از گروه کشورهای شرق اروپا.

آرژانتین و هندوراس از گروه کشورهای آمریکای جنوبی.

فنلاند و لوکزامبورگ و آمریکا از گروه کشورهای غربی.