با اشغال مجدد افغانستان توسط طالبان و بالا گرفتن انتقادها از دولت بایدن، زلمی خلیل‌زاد، از سمت خود به عنوان فرستاده ویژه آمریکا برای صلح در افغانستان استعفا داد.

زلمی خلیل‌زاد در سال ۲۰۱۸ در دوران ریاست جمهوری ترامپ به عنوان نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان منصوب شد و در شکل‌گیری توافق دوحه با طالبان نقش مؤثری ایفا کرد. بر اساس این توافق نیروهای آمریکایی متعهد شدند تا پایان مه ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کنند، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اما مهلت خروج را به تعویق انداخت و با این حال با فرار محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و سقوط دولت او، طالبان به سرعت کابل را فتح کردند و عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان مطابق برنامه پیش نرفت و انتقادها از دولت بایدن بالا گرفت.   

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«از سفیر زلمی خلیل‌زاد به خاطر سال‌ها خدمات خستگی‌ناپذیر برای ایالات متحده قدردانی می‌کنم. خوشحالم که به توماس وست به عنوان نماینده ویژه افغانستان خوش آمد بگویم.»

خلیل‌زاد: افغان‌ها فرصت‌سوزی کردند

طلوع نیوز می‌نویسد نسخه‌ای از استعفانامه زلمی خلیل‌زاد را در اختیار دارد. به گزارش این رسانه،نماینده سابق آمریکا در امور صلح افغانستان در استعفانامه خود نوشته است:

«امروز نیروهای ما خارج شده‌اند، جنگ آمریکا بالاخره پایان یافت، و هزینه گزافی که در این جنگ مصرف می‌شد را می‌توان در بخش‌های حیاتی دیگر هزینه کرد.»

به گزارش طلوع‌نیوز خلیل‌زاد ظاهراً در بخش دیگری از استعفانامه خود اعتراف کرده که گفت‌وگوهای بین حکومت پیشین افغانستان و طالبان مطابق انتظارات پیش نرفت.

خلیل‌زاد گفته است از اینکه از فرصت پیش آمده برای رسیدن به یک صلح پایدار به گونه درست استفاده نشد، ناراحت است.  او نوشته است:

«با وجود تلاش‌های ما و دیپلماسی گسترده‌ از سوی من، تیم ما و همچنان اصرار فراوان از سوی جامعه جهانی، افغان‌ها نتوانستند از این فرصت استفاده کنند و به جنگ چهل‌ساله با یک روحیه سازنده و سازش عادلانه نقطه پایان بگذارند.»

از افغانستان تا عراق و سازمان‌ملل

دولت بایدن عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی را با متحدان اروپایی‌اش در ناتو هماهنگ نکرده بود. این امر هم بر دامنه انتقادات از دولت آمریکا افزود. رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به این انتقادات گفته بود دو راه بیشتر در پیش نداشت: یا می‌بایست به جنگ با طالبان ادامه دهد ویا اینکه نیروهای آمریکایی را از افغانستان به سرعت خارج کند. بایدن گفته بود وظیفه آمریکا ملت‌سازی در افغانستان نیست.  

زلمی خلیل‌زاد، سیاستمدار ۷۰ ساله در افغانستان متولد شده. استعفای او به معنای پایان دادن به کار او به عنوان یک دیپلمات است.

خلیل‌زاد در سال ۱۹۸۵ کار خود در وزارت امور خارجه آمریکا را آغاز کرد. او در فاصله بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ سفیر آمریکا در افغانستان بود و سپس به عنوان سفیر آمریکا در عراق به بغداد رفت. از آن پس او در سال ۲۰۰۹ به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل منصوب شد.