صندوق بین المللی پول سه‌شنبه ۱۹ اکتبر/۲۷ مهر نسبت به بحران اقتصادی در افغانستان هشدار داد و اعلام کرد انقباض ۳۰ درصدی اقتصاد افغانستان تا پایان سال جاری به تشدید «بحران پناهجویان» منجر خواهد شد و کشورهای همسایه، ترکیه و اروپا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید توقف کمک‌های بشر دوستانه و مسدود‌شدن دارایی‌های خارجی پس از به‌قدرت رسیدن طالبان، افغانستان را با «بحران‌ فراگیر مالی و عدم تعادل در پرداخت‌ها» مواجه کرده است. بحرانی که به گفته این نهاد سطح معیشتی مردم را تهدید می‌کند و با کشاندن میلیون‌ها نفر به زیر خط فقر، بحرانی انسانی ایجاد خواهد کرد.

صندوق بین المللی پول می‌گوید که انتظار می‌رود آشفتگی در افغانستان به افزایش مهاجرت از این کشور بیانجامد؛ گرچه هیچ‌گونه برآوردی از کمیت و کیفیت این افزایش ارائه نکرده است.

در بیانیه صندوق بین‌المللی پول که بیش از آن‌که بر لزوم رسیدگی به وضعیت مردم افغانستان متمرکز باشد، بر هشدار نسبت به شکل‌گیری موج‌های مهاجرت تمرکز دارد، آمده است:

«هجوم پناهندگان ممکن است باری را بر منابع عمومی در کشورهای میزبان پناهندگان وارد کند، فشارهای بازار کار را افزایش دهد و منجر به تنش های اجتماعی شود».

این نهاد در ادامه بر نیاز به کمک جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از افزایش پناهجویان افغان تاکید می‌کند.

تاجیکستان ماه گذشته اعلام کرد قادر به پذیرش پناهجویان بیشتری نیست مگر این‌که کمک‌های مالی بین‌المللی دریافت کند. ایران هم مرزهای خود را به روی پناهجویان بسته است و بسیاری از آن‌هایی که موفق به گذشتن از مرزها شده‌اند در وضعیت بسیار بد و غیرانسانی نگهداری می‌شوند. سایر کشورهای آسیای مرکزی نیز گفته‌اند که هیچ برنامه‌ای برای میزبانی پناهندگان ندارند.

براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول مراودات تجاری افغانستان در شرایط فعلی با ایران، پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان است و مبادله کالا و ارز از طریق این مسیرها نگرانی‌ها درباره پولشویی و تامین مالی تروریسم را افزایش داده است.

افغانستان در شرایط کنونی با بحران سلامت نیز روبه‌روست. صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرد دست کم ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار کودک زیر پنج ‌سال در افغانستان از سوء‌تغذیه‌ حاد رنج می‌برند و دست‌کم یک میلیون نفر از آن‌ها در خطر مرگ قرار دارند. به‌گفته یونیسف ۱۴ میلیون نفر در افغانستان هم‌اکنون با ناامنی شدید غذایی روبه‌رو هستند و با نزدیک شدن فصل زمستان، فرصت برای کمک‌رسانی به خانواده‌های افغان که به آب سالم و خدمات بهداشتی و تغذیه دسترسی ندارند، روز به روز تنگ‌تر می‌شود.

سازمان عفو بین‌الملل هفته گذشته همزمان با برگزاری نشست رهبران کشورهای عضو گروه ۲۰ درباره افغانستان، خواهان توجه ویژه به وضعیت وخیم در افغانستان شد و از این کشورها خواست برای گروه‌هایی از مردم افغانستان که با روی کار آمدن طالبان در معرض خطر قرار دارند ویزای بشردوستانه صادر کنند. این سازمان همچنین خواستار توقف اخراج پناهجویان افغانستانی شد.