در تعطیلات فلسطینی‌ها به مناسبت تولد پیامبر اسلام، نیروهای اسرائیلی برای دومین روز متوالی به دروازه دمشق و خیابان‌های اطراف آن در شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) حمله کردند.

به گزارش رسانه‌های محلی، درگیری‌ها شامگاه دوشنبه ۲۶ مهر / ۱۸ اکتبر هنگامی که نیروهای اسرائیلی دست‌کم ۴۹ فلسطینی را زخمی و ۱۰ نفر را دستگیر کردند، شدت گرفت.

تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که نیروهای اسرائیلی روز دوشنبه زنان و مردان جوان را با ضرب و شتم شدید دستگیر و مورد تعرض قرار می‌دادند؛ با باتوم رهگذران را کتک می‌زدند، بچه‌ها را تعقیب می‌کردند و گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی به سمت خانواده‌ها شلیک می‌کنند.

دست‌کم دو روزنامه نگار محلی در حین تهیه گزارش از وقایع دستگیر شدند.

روز سه‌شنبه نیز در منطقه باب العامود بیت‌المقدس (اورشلیم) و در نزدیکی مسجد الاقصی تجمع فلسطینی‌ها با حمله نیروهای اسرائیلی مواجه شد. آن‌ها برای پراکنده کردن جمعیت حاضر شماری از آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند و دست‌کم ۲۰ نفر را زخمی کردند. پنج جوان فلسطینی نیز بازداشت شدند.

اسرائیل برای ساخت پارک ملی در بخش‌هایی از گورستان تاریخی مسلمان‌ها ساخت و ساز را از ۱۰ اکتبر آغاز کرده است. این اقدام با مخالفت فلسطینی‌ها روبه‌رو شده و در پی آن هر روز در دروازه دمشق و مناطق اطراف مأموران اسرائیلی فلسطینی‌ها را بازداشت کرده‌اند.

تنش در روزهای اخیر تشدید شده است، به طوری که نیروهای اسرائیلی با خشونت به فلسطینی‌ها حمله کرده و آن‌ها را از چند مکان عمومی موجود در شرق بیت‌المقدس (اورشلیم)، از جمله دروازه دمشق و خیابان صلاح‌الدین، ​​خارج کرده‌اند. دروازه دمشق مکانی است که جوانان فلسطینی عصرها دور هم جمع می‌شوند.

ساکنان محل می‌گویند در دو هفته گذشته بیش از ۸۲ کودک و نوجوان که بخش قابل توجهی از آن‌ها زیر ۱۳ سال سن دارند بازداشت شده‌اند.

در این درگیری‌ها دو پلیس اسرائیلی به دلیل استفاده از نیروی غیرضروری علیه فلسطینی‌ها تحت تحقیقات قضائی پلیس اسرائیل قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش برنامه توسعه سازمان ملل متحد که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، مقامات اسرائیلی در بیت‌المقدس (اورشلیم) تنها ۱۰ درصد از بودجه خود را به شرق آن اختصاص می‌دهند و مابقی به بخش غرب شرق اختصاص می‌یابد.

در این گزارش آمده بود:

«نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی بزرگی بین این دو بخش وجود دارد، تا حدی که می‌توان آن‌ها را در دو گروه توسعه انسانی کاملاً متفاوت طبقه‌بندی کرد.»

بر اساس قوانین بین‌المللی، شهرک‌سازی‌های اسرائیلی و انتقال شهروندان اسرائیلی به سرزمین‌های اشغالی غیرقانونی است و الحاق غیررسمی شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) با قطعنامه ۴۷۸ شورای امنیت سازمان ملل مغایر است.