به گفته سخنگوی یونیسف، بیش از ۱۰ هزار کودک در یمن در خشونت‌های مربوط به سالها جنگ در این کشور فقیر ، کشته یا زخمی شده‌اند.

جیمز الدر، سخنگوی یونیسف، به خبرنگاران گفت که این آمار تأیید شده که در نتیجه تحقیق سازمان ملل متحد به دست آمده مسلما تنها بخش کوچکی از مصیبت کودکان یمنی را بازتاب می‌دهد و آمار واقعی کودکان کشته و مجروح شده در این کشور بسیار بیشتر از این ارقام است. او گفت که در بسیاری از موارد آمار مربوط به کشته و زخمی‌شدن کودکان در طول این سال‌ها در جایی ثبت نشده است.

به گفته او هم‌اکنون روزانه چهار کودک در این کشور کشته یا معلول می‌شوند. این بیشترین میزان تاثیرات فاجعه‌بار جنگ بر کودکان از زمان مداخله ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن در سال ۲۰۱۵ است.

جنگ در یمن از سال ۲۰۱۴ و پس از حمله حوثی‌ها برای تصرف صنعا، پایتخت این کشور آغاز شد. ایران از حوثی‌ها و عربستان سعودی از دولت عبدربه منصور هادی حمایت می‌کنند. یمن در سال‌های گذشته عرصه جنگ نیابتی ایران و عربستان بوده است. عربستان در سال ۲۰۱۵ ائتلافی از چندین کشور ایجاد و مداخله نظامی در این کشور را آغاز کرد. امارات متحده عربی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشارکت‌کنندگان در این ائتلاف نقش خود را در سطح اطلاعاتی محدود کرده است ولی جنگ هنوز متوقف نشده است. در نتیجه این جنگ تاکنون ده‌ها هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.

سازمان ملل متحد وضعیت یمن را «بدترین بحران انسانی در جهان» نامیده است. این کشور هم‌اکنون با مشکلات ناشی از درگیری‌های طولانی‌مدت، ویرانی‌های اقتصادی و از بین رفتن خدمات اجتماعی و بهداشتی روبه‌رو است. سازمان ملل متحد نیز به‌عنوان نهاد کمک‌رسان به این کشور خود با کمبود بودجه برای تداوم برنامه‌هایش دست و پنجه نرم می‌کند.

یونیسف می‌گوید که چهار کودک از هر پنج کودک یمنی نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارند. به بیان دیگر ۱۱ میلیون کودک یمنی به کمک فوری نیاز دارند.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد، از مارس ۲۰۱۵ تا سپتامبر سال میلادی جاری در مجموع ۳۴۵۵ کودک در درگیری‌های یمن کشته و بیش از ۶۶۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

کودکان بزرگترین بازنده هستند

جیمز الدر، سخنگوی یونیسف پس از بازگشت از یمن در نشست سازمان ملل در ژنو گفت: «با میزان بودجه کنونی و بدون وجود چشم‌اندازی برای پایان جنگ، یونیسف نمی‌تواند به همه کودکان یمنی کمک کند. این حقیقتی غیرقابل انکار است که بدون حمایت بین‌المللی بیشتر، کودکان بیشتری -کسانی که هیچ نقشی در ایجاد و تداوم این بحران نداشته‌اند‌- خواهند مرد.»

او گفت:

«آن‌ها گرسنه هستند زیرا بزرگسالان به جنگی ادامه می‌دهند که در آن کودکان بزرگترین بازنده آنند. یمن دشوارترین مکان در جهان برای کودک بودن است. و وضعیت بدتر از این هم می‌شود. از هر پنج کودک چهار کودک به کمک بشردوستانه نیاز دارند. این بیش از ۱۱ میلیون کودک است.»

به گفته الدر، ۴۰۰ هزار کودک یمنی از سوء‌تغذیه شدید رنج می‌برند. بیش از ۲ میلیون کودک ترک تحصیل کرده‌اند و ۴ میلیون نفر دیگر در خطر ترک تحصیل هستند.»