کنفرانس افغانستان در مسکو روز چهارشنبه ۲۸ مهر / ۲۰ اکتبر آغاز به‌کار کرد. این کنفرانس در سال ۲۰۱۷ و با هدف رسیدگی به مسائل افغانستان تشکیل شد و در آن نمایندگان افغانستان، چین، ایران، پاکستان، هند و سایر کشورها شرکت می‌کنند. در سال‌های گذشته نیز چندین دور گفت‌وگو در این کنفرانس برگزار شده بود.

هیئت نمایندگی طالبان به رهبری عبدالسلام حنفی، معاون رئیس‌الوزرای طالبان (نخست‌وزیر طالبان) که پیش از این با نمایندگان اتحادیه و اروپا و آمریکا مذاکراتی انجام داده صبح چهارشنبه وارد مسکو شد و سپس به محل برگزاری کنفرانس رفت.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان و مدیر بخش دوم آسیا در وزارت امور خارجه روسیه نیز پس از نمایندگان طالبان وارد محل برگزاری کنفرانس شدند.

عبدالسلام حنفی، رئیس هیئت نمایندگی طالبان می‌گوید این نشست بخت خوبی برای تفاهم و شناخت است.

ذبیح الله مجاهد، ‌معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان و سخنگوی طالبان نیز درباره این کنفرانس گفت طالبان از کشورهایی که قرار است در نشست مسکو شرکت کنند، درخواست خواهند کرد که در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک به آن‌ها کمک کنند.

مجاهد گفت:

«کشورها می‌توانند کمک و حس مسئولیت‌پذیری خود را نسبت به افغانستان ابراز کنند. حقیقتاً، اقتصاد افغانستان نیاز به پشتیبانی بیشتری دارد.»

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده است که این کشور در مذاکره با چین و پاکستان مایل است که در نشست مسکو به افغانستان کمک‌های بشردوستانه خود را اعلام کند، اما به‌رسمیت شناختن طالبان شامل برنامه این نشست نخواهد بود.

به‌گزارش رویترز، در پی مذاکرات مقام‌های روسیه، چین و پاکستان، این کشورها وعده کمک‌های بشردوستانه به افغانستان در نشست مسکو را داده‌اند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز گفته است مسکو انتظار دارد طالبان به تعهدات خود به‌ویژه در‌باره تشکیل دولت همه‌شمول عمل کنند.

لاوروف گفت:

«به‌رسمیت شناختن رسمی طالبان در حال حاضر مورد بحث نیست. ما با آن‌ها در تماس هستیم. به آن‌ها می‌گوییم به وعده‌هایی که هنگام به قدرت رسیدن داده‌اند، عمل کنند.»

دیمیتری ژیرنوف، سفیر روسیه در کابل نیز روز چهارشنبه درباره این‌که موضوع به‌رسمیت شناختن طالبان در مذاکرات مسکو مورد بحث قرار می‌گیرد یا خیر، گفت: «صحبت در این‌باره زود است».

مسکو همچنین گفته است که تشکیل حکومت مدنی در جدول کاری این نشست قرار دارد و حاضران در پایان مذاکرات خود بیانیه مشترکی صادر خواهند کرد.

این نشست پس از آن برگزار می‌شود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هفته گذشته از انتقال فعال جنگجویان از روسیه و عراق به افغانستان و نیز حضور دو هزار نفر از افراد گروه «دولت اسلامی» (داعش) در شمال افغانستان ابراز نگرانی کرد.

هم‌زمان با این رویدادها، مانور نظامی بزرگی به رهبری روسیه در مرز تاجیکستان با افغانستان برگزار شد. این رزمایش از سوی کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی راه‌اندازی شد. این پیمان شامل کشورهای ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و روسیه می‌شود.