در میانه افزایش تنش بین مسئولان هدایت سودان به سمت انتخابات آزاد، رهبران طرفدار حکومت غیرنظامی روز پنج‌شنبه ۲۹ مهر / ۲۱ اکتبر خواستار تظاهرات گسترده شدند.

این تظاهرات در پی ادامه تحصنی صورت می‌گیرد که از هفته گذشته در مقابل کاخ ریاست جمهوری در خارطوم، پایتخت سودان توسط ائتلافی از گروه‌های مخالف و نهادهای سیاسی برگزار شده است.

این گروه‌ها در گذشته بخشی از نیروهای آزادی و تغییر (FFC) بودند. این ائتلاف در رأس اعتراضات چند ماهه‌ای قرار داشت که منجر به برکناری عمر البشیر، رئیس جمهوری سابق سودان در ماه آوریل ۲۰۱۹ شد.

بر اساس توافق‌نامه تقسیم قدرت بین ارتش و نیروهای آزادی و تغییر در اوت ۲۰۱۹، این کشور توسط شورای حاکم متشکل از اعضای نظامی و غیرنظامی اداره می‌شود که وظیفه نظارت بر انتقال قدرت تا انتخابات ۲۰۲۳ را بر عهده دارد. شورای وزیران نیز زیر نظر عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر غیرنظامی اداره می‌شود.

با این حال، تنش‌های طولانی‌مدت در میان نیروهای آزادی و تغییر در هفته‌های اخیر بالا گرفت و چندین گروه از این ائتلاف جدا شدند و برای پیوستن به منشور جدید توافق ملی با یکدیگر متحد شدند. اعضای گروه جدا شده از پیشبرد منافع شخصی و گروهی چهار حزب و گروه اصلی کنونی در نیروهای آزادی و تغییر شامل حزب کنگره سودان، حزب امت، حزب بعث سوسیالیست عرب – منطقه سودان و مجمع فدرال در دوره انتقالی انتقاد دارند. آن‌ها می‌گویند این چهار حزب تمام قدرت را بین خود تقسیم کرده‌اند.

فراکسیون منشعب و حامیان آن‌ها خواهان انحلال دولت و تشکیل دولت جدید به رهبری تکنوکرات‌ها هستند. همچنین اختلاف نظرهایی نیز در مورد کمیته برچیدن رژیم گذشته وجود دارد.

عبدالله حمدوک این هفته ادامه جنگ قدرت را «بدترین و خطرناک‌ترین بحران» کشور توصیف کرد که نه تنها گذار سیاسی بلکه کل سودان را تهدید می‌کند.

تظاهرات روز پنج‌شنبه مصادف با سالگرد انقلاب سودان در سال ۱۹۶۴ است که دولت نظامی به رهبری سرلشکر ابراهیم عبود را سرنگون کرد.

اعضای جداشده از ائتلاف در سراسر کشور با کمیته‌های مقاومت در ارتباط بوده‌اند تا یک روز اعتراض برای حفظ دستاوردهای انقلاب را سازماندهی کنند.

انتظار می‌رود مذاکرات با رهبری نظامی پس از اعتراضات روز پنج‌شنبه از سر گرفته شود. منشعبین می‌گویند تا زمانی که ریاست شورای حکومتی به یک فرد غیرنظامی واگذار نشود به مبارزات خود ادامه خواهند داد.

در اوایل این هفته، اتوبوسی مملو از مردم از مناطق مختلف سودان برای پیوستن به تحصن در خارج از کاخ ریاست جمهوری وارد خارطوم شد.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند گذار سیاسی در سودان در مقطع حساسی قرار دارد و بیم آن می‌رود که این گذار به هرج و مرج کشانده شود.