نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل صبح جمعه ۳۰ مهر / ۲۲ اکتبر در سی‌امین سالگرد برقراری روابط دوستی بین اسرائیل و روسیه وارد سوچی شد تا با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کند. به‌گفته رسانه‌های اسرائیل، مهم‌ترین موضوع مورد بحث رهبران دو کشور مسئله هسته‌ای ایران است.

نفتالی بنت در این سفر قصد دارد مواضع روسیه در مورد برنامه هسته‌ای ایران را بداند و حملات هوایی اسرائیل علیه مواضع و اماکن استقرار سپاه قدس در سوریه را با ولادیمیر پوتین هماهنگ کند.

شماری از بلندپایگان امور نظامی، امنیتی و سیاسی اسرائیل نیز نفتالی بنت را در این سفر همراهی می‌کنند.

نفتالی بنت پس از ورود به سوچی همراه با ولادیمیر پوتین در برابر خبرنگاران قرار گرفت و اعلام کرد که با پوتین از جمله درباره سوریه و تلاش‌ها برای متوقف ساختن «برنامه اتمی نظامی ایران» گفت‌وگو خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین از تمایلش برای گفت‌وگو با بنت درباره مسائل خاورمیانه سخن گفت.

نفتالی بنت پیش از پرواز به مسکو گسترش مناسبات دوستی با روسیه را یکی از اولویت‌های سیاست خارجی اسرائیل دانست و گفت روسیه هم در خاورمیانه و هم در جهان از جایگاه مهمی برخوردار است و نقش قابل ملاحظه‌ای ایفا می‌کند.

رهبران دو کشور روز جمعه دست‌کم دو ساعت با هم گفت‌وگو خواهند کرد.

روسیه تا کنون در قبال حملات اسرائیل به مناطق استقرار سپاه قدس در سوریه سکوت کرده است و از نظر ناظران همین سکوت نشان‌دهنده توافق پشت پرده دو کشور در این حملات است .

دیدار نفتالی بنت از روسیه در پی سفر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از مسکو انجام می‌شود. باقری پس از این دیدار اعلام کرد که قراردادهایی برای خرید جنگنده‌ها و بالگردهای ساخت روسیه امضا شده است.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل روز سه‌شنبه گفت به بودجه بیشتری نیاز است تا ارتش این کشور برای حمله احتمالی به برنامه هسته‌ای ایران آماده باشد. به همین منظور۵ بیلیون شکل (پول اسرائیل)، معادل ۱,۵ بیلیون دلار بودجه در نظر گرفته شد.

گانتز افزود:

«مهم‌ترین تهدیدی که اسرائیل با آن روبه‌روست و نیروهای دفاعی اسرائیل دقیقاً به همین دلیل نیاز به تخصیص منابع مالی دارند، ایران و برنامه هسته‌ای آن است.»

در تابستان سال جاری دولت اسرائیل با بودجه دفاعی ۵۸ بیلیون شکلی (۱۷,۵ بیلیون دلار) برای سال ۲۰۲۲ موافقت کرد.

نفتالی بنت، پیش از دیدار روز جمعه با ولادیمیر پوتین دو بار با او تلفنی گفت‌وگو کرده بود.