فرانسه روز جمعه از ایران خواست تا فعالیت‌های هسته‌ای خود را که با شدت بی‌سابقه‌ای در حال انجام است محدود کند. نمایندگان آمریکا و اروپا نیز در تلاش‌ برای احیای توافق هسته‌ای ایران دیدار کردند.

رابرت مالی، فرستاده ایالات متحده در نشست‌های پاریس به همتایان خود از فرانسه، بریتانیا و آلمان پیوسته است. وزارت خارجه فرانسه این دوره را را «زمان بحرانی» در تلاش برای نجات توافق هسته‌ای نامیده است.

آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفته:

«برای ایران ضروری و حیاتی است که به فعالیت‌های بی‌سابقه‌ای که برخلاف توافق انجام می‌دهد پایان دهد و فوراً همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سر بگیرد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موظف به نظارت بر توافقنامه ۲۰۱۵ است که با هدف مهار فعالیت‌های هسته‌ای ایران در مقابل لغو تحریم‌های فلج کننده انجام شده بود. ایالات متحده در زمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، از این توافق خارج شد و تحریم‌ها را دوباره اعمال کرد.

از آن زمان ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را افزایش داده است و اکنون چندین جنبه از توافق را نقض می‌کند.

فعالیت‌های هسته‌ای ایران شامل غنی‌سازی اورانیوم است که کشورهای غربی بیم دارند که از آن برای ساخت بمب اتمی استفاده شود. تهران چنین چیزی را رد می‌کند.

لژاندر گفت شرکای آمریکایی و اروپایی آماده بازگشت فوری به مذاکرات با ایران هستند تا «به سرعت توافقی در مورد بازگشت ایران به تعهداتش و بازگشت ایالات متحده به برجام منعقد شود».

دولت تندروی جدید ایران به ریاست ابراهیم رئیسی که از تابستان قدرت را در دست گرفته، گفته است که به مذاکرات هسته‌ای در وین بازخواهد گشت اما از تعیین تاریخ خودداری کرده است.

در همین حال، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، پس از دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در روز جمعه در مسکو، گفت که مذاکرات آنها در میان سایر موضوعات، بر تلاش‌ها برای توقف برنامه هسته‌ای نظامی ایران متمرکز خواهد بود.

پوتین گفت که روسیه «برای بازگرداندن دولت سوریه و تقویت آن تلاش می‌کند.» روسیه و اسرائیل یک خط تلفن نظامی برای هماهنگی عملیات نیروی هوایی در سوریه برای جلوگیری از درگیری ایجاد کردند. اسرائیل اغلب به اهداف مرتبط با ایران در سوریه حمله می‌کند در حالی که روسیه از دولت سوریه حمایت کرده است.

روسیه از سال ۲۰۱۵ یک کمپین نظامی در سوریه به راه انداخته است و به دولت بشار اسد کمک کرده تا کنترل بیشتر این کشور را به دست گیرد. مسکو همچنین به مدرن‌سازی ارتش سوریه از جمله ارائه سیستم‌های دفاع هوایی و آموزش پرسنل آن کمک کرده است.

اسرائیل استقرار ایران در مرزهای شمالی خود را خط قرمز خود می‌داند و بارها به آنچه که می‌گوید تاسیسات و کاروان‌های تسلیحاتی مرتبط با ایران و مقصد آنها حزب‌الله لبنان است، حمله کرده است. این گروه شبه نظامی تحت حمایت ایران در جنگ داخلی این کشور در کنار نیروهای دولتی سوریه جنگیده است.