در مراسم معارفه زین‌العابدین خرم به عنوان استاندار جدید آذربایجان شرقی یکی از حضار روی سن آمد و به صورت او سیلی زد. این موضوع سبب شد تا مراسم به تشنج کشیده شود و نیروهای حفاظتی ضارب را دستگیر کردند.

خبرگزاری ایرنا وابسته به دولت ایران در توضیح این ماجرا، ضارب را یکی از اعضای سپاه عاشورا معرفی کرده است. استاندار جدید آذربایجان شرقی پیش از این به مدت چهار سال فرمانده سپاه عاشورا بود.

سپاه عاشورا یا نام سابق آن لشکر ۳۱ عاشورا در ابتدای جنگ ایران و عراق تشکیل شد و نیروهای سپاهی در تبریز، ارومیه و اردبیل را سازماندهی می‌کرد. از نخستین ماموریت‌های این سپاه، مقابله با نیروهای مخالف جمهوری اسلامی در کردستان و کشتار مردم در مناطق کردنشین بود.

احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی، عضو هیات مرگ نیز که در مراسم معارفه حضور داشت هنوز به این رویداد واکنشی نشان نداده است.

خبرگزاری ایرنا در مورد دلیل این اقدام ضارب نوشته که او با خرم اختلاف شخصی داشته است. خرم نیز در ادامه مراسم گفت که سیلی‌ای که او در این مراسم خورد برای او یادآور سیلی‌هایی است که در سوریه از داعش خورده بود.

استاندار جدید آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با صدا و سیما گفته است که شخصی که به او سیلی زده، پس از دستگیری گفته که «از اینکه واکسن کرونا همسرش را یک مرد تزریق کرده، عصبانی بوده است.»

روابط عمومی سپاه عاشورا پیش‌تر در مراسم معارفه خرم به عنوان فرمانده سپاه عاشورا نوشته بود که او از «مدافعان حرم» بوده است و مدتی در اسارات «نیروهای تروریستی» قرار داشت.

مشخص نیست که او چه زمانی در سوریه اسیر شده است ولی تنها خبری که از اسارت نیروهای در سطح سپاه در سوریه منتشر شده مربوط به ابتدای جنگ در این کشور در سال ۱۳۹۱ است.

در روز ۱۱ اردیبهشت امسال، محمود احمدی‌نژاد که برای تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری به بوشهر رفته بود گفت که ۵۷ نیروی سپاه در اواخر سال ۹۱ و ابتدای سال ۹۲ به اسارت نیروهای معارض درآمدند و او با میانجی‌گری امیر قطر آن‌ها را آزاد کرد. احمدی‌نژاد گفت که برای آزادی هر کدام از این سپاهی‌ها یک میلیون دلار پرداخت شد.

هنوز مشخص نیست که آیا زین‌العابدین خرم از جمله افرادی است که در همین معامله آزاد شده‌اند یا دستگیری و آزادی او در معامله‌ای دیگر در زمانی دیگر رخ داده است.

دولت جدید در ایران زین‌العابدین خرم را در مهرماه امسال به عنوان استاندار جدید آذربایجان شرقی منصوب کرد. انتصاب این فرمانده سپاه به سمت استانداری در ادامه سریال انتصاب فرماندهان سپاه به مناصب ارشد حکومتی در دولت ابراهیم رئیسی است.