سیزدهمین اجلاس سازمان بهداشت جهانی یکشنبه ۲ آبان / ۲۴ اکتبر در برلین آغاز شد. این اجلاس که تا سه‌شنبه ۴ آبان / ۲۶ اکتبر ادامه خواهد داشت، بیش از شش هزار شرکت‌کننده دارد و بیش از ۳۰۰ نفر از مقام‌ها و کارشناسان سازمان‌های بین‌المللی و کشورها در آن سخنرانی خواهند کرد. موضوع این کنفرانس «درس‌هایی از کروناویروس» اعلام شده است.

تدروس ادهانوم، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی (WHO) در این اجلاس گفت دولت‌ها و تولیدکنندگان واکسن باید «دوزهای بیشتری از واکسن کرونا را به‌ویژه به کشورهای آسیب‌پذیر برسانند». او افزود:

«این تنها راه برای کنترل همه‌گیری کرونا است. آسیبی که کوویدـ۱۹ وارد کرده است روشن می‌کند که ما به معماری پایدارتر بهداشت جهانی و اراده سیاسی در بالاترین سطوح نیاز داریم.»

تدروس ادهانوم همچنین خواستار «پیمان جهانی» برای مقابله با همه‌گیری کرونا شد و گفت:

«اگر جهان تصمیم بگیرد که به کرونا پایان دهد، همه‌گیری پایان خواهد یافت. هر هفته ۵۰ هزار مورد مرگ‌ومیر ثبت می‌شود، بنابراین همه‌گیری هنوز به پایان نرسیده است.»

تدروس ادهانوم هدف سازمان بهداشت جهانی مبنی بر این‌که دست‌کم ۴۰ درصد از افراد در هر کشور باید تا پایان سال واکسینه شوند را یادآوری کرد و تأکید کرد که این هدف قابل دستیابی است. او گفت برخی از کشورها از این میزان فراتر رفته‌اند، از جمله همه کشورهای گروه۲۰. این کشورها باید به تحویل واکسن به برنامه توزیع واکسن سازمان ملل (کوواکس) یا برنامه واکسیناسیون آفریقا (آوات) اولویت بدهند.

همکاری بین‌المللی بیش‌تری لازم است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در آغاز اجلاس برلین خواستار توزیع معقول‌تر واکسن‌های کرونا شد. او در این‌باره گفت:

«ناسیونالیسم در واکسیناسیون و احتکار واکسن همه ما را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

گوترش هشدار داد که توزیع نابرابر واکسن به معنای مرگ‌ومیر بیش‌تر، فروپاشی جدی‌تر نظام بهداشتی و مشکلات اقتصادی بیش‌تر است.

اورسولا فُن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز در این اجلاس به حمایت از همکاری‌های بین‌المللی بیش‌تر گفت:

«با تهدید سلامت فرامرزی باید در سراسر مرزها مبارزه شود. ما به یک استاندارد جهانی برای مراقبت‌های بهداشتی نیاز داریم.»

فن در لاین همچنین به موفقیت‌ها اشاره کرد و افزود اتحادیه اروپا به وعده خود مبنی بر صادرات حداقل دوز واکسن به اندازه توانایی خود عمل کرده است.

ینس اسپان، وزیر بهداشت آلمان با تأکید بر درس‌گیری از «تجارب دردناک» از تقویت سازمان بهداشت جهانی صحبت کرد و گفت باید در مورد این‌که سازمان بهداشت جهانی، مانند سازمان تجارت جهانی امکان اعمال مجازات در صورت نقض قوانین را داشته باشد یا خیر، گفت‌وگو کرد.

در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان، شمار مبتلایان به کرونا به‌طور قابل توجهی در حال افزایش است و واکسیناسیون به سختی پیش می‌رود. کارشناسان نگران پیامدهای کرونا، جلوگیری از همه‌گیری‌ و عادلانه بودن واکسیناسیون هستند.

اجلاس جهانی بهداشت برلین که در سال ۲۰۰۹ بنیاد گذاشته شد، اجلاسی است که از سوی بیمارستان دانشگاه برلین «شَریته» برگزار می‌شود و به‌طور منظم نمایندگانی از بخش‌های علوم، سیاست، صنعت و جامعه مدنی را گرد هم می‌آورد. امسال بخشی از سخنرانی‌ها در محل کنفرانس در برلین و بخشی دیگر به صورت آنلاین برگزار می‌شود.