به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مقامات وزارت دفاع آمریکا می‌گویند ایران پشت حمله پهپادی به مقر نظامیان آمریکایی در التنف در جنوب سوریه بوده است.

هفته گذشته فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) با انتشار بیانیه‌ای از حمله چند پهپاد به پایگاه نظامی این کشور در «التنف» سوریه خبر داد. پایگاه التنف میزبان حدود ۹۰۰ نظامی آمریکایی است. این پایگاه با ۲۰ مایل مربع مساحت، در خاک سوریه و در کنار مرز اردن و با فاصله نه چندان زیادی از مرز عراق واقع است و به همین جهت از موقعیت استراتژیک مهمی برخوردار است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد مقامات وزارت دفاع آمریکا گمان می‌کنند ایران زمینه‌ساز و تسهیل کننده این حمله بوده اما پهپادها که ساخت ایران بودند، از آن کشور به پرواز درنیامده‌اند.

نام این مقامات اعلام نشده است.

بر همین اساس در حمله پهپادی هفته گذشته به پایگاه نظامیان آمریکایی در التنف دست‌کم پنج پهپاد مشارکت داشتند. در این حمله هم بخش‌هایی که نظامیان آمریکایی در آن مستقرند هدف قرار گرفت و هم بخش‌هایی که نیروهای اپوزیسیون سوریه در آنجا استقرار دارند.  

سنتکام اعلام کرد این حمله تلفات جانی در پی نداشت. در پایگاه التنف مستشاران آمریکایی، نیروهای اپوزیسیون سوریه را آموزش می‌‌دهند.

احتمال اقدامات تلافی‌جویانه آمریکا

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا از هرگونه اظهار نظر درباره احتمال مشارکت ایران در این حمله خودداری کرد. او صرفا از این حمله به‌عنوان «یک حمله پیچیده و هماهنگ‌شده و طراحی‌شده» یاد کرد.

کربی گفت هنوز اطلاعاتی از مهماتی که در این حمله به کار رفته در دست نیست. هفته گذشته سروان بیل اوربان، سخنگوی سنتکام گفته بود:

«ما حق دفاع از خود را برای خود محفوظ می‌داریم و در زمان و مکان مناسب به آن پاسخ خواهیم داد.»

کربی اما درباره احتمال اقدامات تلافی‌جویانه آمریکا سکوت کرد. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت:

«حفاظت از نیروهای آمریکایی بالاترین اولویت ماست. اگر قرار باشد واکنشی نشان دهیم در زمان و در مکانی که خودمان انتخاب می‌کنیم انجام می‌شود. چنین تصمیماتی را نمی‌توان شتابزده گرفت.»

رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران اعلام کرده بودند که این حمله را متحدان ایران در پاسخ به حمله منتسب به اسرائیل به پالمیرا انجام داده‌اند. مقامات آمریکایی نیز این موضوع را تأیید کرده‌اند.

حمله به پایگاه التنف ممکن است مذاکرات احیای برجام در وین را تحت تأثیر قرار دهد. یکی از خواسته‌های قدرت‌های غربی و متحدانشان کاهش نفوذ ایران در خاورمیانه است.  

پایگاه نظامی التنف در امتداد یک بزرگراه مهم مواصلاتی بین بغداد – دمشق واقع شده است. دولت سوریه وجود این پایگاه را غیرقانونی می‌داند و بارها از آمریکا خواسته است تا نظامیان خود را از این پایگاه خارج کند. دولت‌های روسیه و ایران نیز با حمایت از دمشق، همواره خواهان پایان یافتن «حضور غیرقانونی» نظامیان آمریکا در این پایگاه هستند.