سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که میانگین دما ۱,۳۹ درجه سانتی‌گراد از میانگین سال‌های ۱۹۸۱-۲۰۱۰ بالاتر رفته است.

این گزارش می‌گوید همه بخش‌های قاره آسیا تحت تأثیر دمای ۳۸ درجه سانتی‌گراد – ثبت‌شده در ورخویانسک روسیه – قرار گرفته‌اند که به‌عنوان بالاترین دمای شناخته‌شده در شمالِ قطب شمال ثبت شده است.

سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل گفت:

«تأثیرات شدید اقلیمی و تغییرات آب و هوایی در سراسر آسیا در سال ۲۰۲۰ منجر به تلفات جانی هزاران نفر، آواره شدن میلیون‌ها نفر و هزینه صدها میلیارد دلار شد و در عین حال خسارت‌های سنگینی بر زیرساخت‌ها و اکوسیستم‌ها وارد کرد. توسعه پایدار با ناامنی غذایی و آبی، خطرات بهداشت و سلامت و تخریب محیط زیست، در معرض تهدید است.»

این گزارش چند روز قبل از اجلاس اقلیمی سازمان ملل منتشر شده که از یکشنبه ۹ آبان / ۳۱ اکتبر تا جمعه ۲۱ آبان / ۱۲ نوامبر در گلاسکو برگزار می‌شود.

این گزارش همچنین میانگین کل خسارت‌های سالانه ناشی از خطرات مرتبط با تغییرات اقلیمی را آشکار کرد. در این زمینه چین ۲۳۸ میلیارد دلار، هند ۸۷ میلیارد دلار، ژاپن ۸۳ میلیارد دلار و کره جنوبی ۲۴ میلیارد دلار متضرر شده‌اند.

اما اگر میزان ضرر اقتصادی در نظر گرفته ‌شود، میانگین زیان سالانه در تولید ناخالص داخلی به ۷,۹ درصد برای تاجیکستان، ۵,۹ درصد برای کامبوج و ۵,۸ درصد برای لائوس می‌رسد.

پیش‌بینی می‌شود افزایش گرما و رطوبت منجر به کم شدن چشمگیر ساعات کار در فضای باز در سراسر قاره شود که هزینه بالقوه آن میلیاردها دلار خواهد بود.

پتری تالاس، رئیس سازمان جهانی هواشناسی گفت:

«خطرات اقلیمی، به‌ویژه سیل، طوفان و خشکسالی، تأثیرات قابل توجهی در بسیاری از کشورهای منطقه داشته است. در مجموع، این تأثیرات آسیب‌های قابل توجهی بر توسعه پایدار بلندمدت می‌گذارد.»

در این گزارش همچنین آمده است که بسیاری از جابه‌جایی‌های مربوط به تغییرات اقلیمی در آسیا طولانی‌مدت است و مردم قادر به بازگشت به خانه خود و یا ادغام در محل و محیط جدید زندگی خود نیستند.

در سال ۲۰۲۰ سیل و طوفان تقریباً زندگی ۵۰ میلیون نفر را در آسیا تحت تأثیر قرار داد و منجر به کشته شدن بیش از ۵ هزار نفر شد. این میزان کمتر از میانگین سالانه دو دهه گذشته است. در آن زمان ۱۵۸ میلیون نفر تحت تأتیر این تغییرات اقلیمی قرار گرفتند و حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر کشته شدند. گزارش می‌گوید این «گواهی بر موفقیت سیستم‌های هشداردهنده اولیه در بسیاری از کشورهای آسیایی» است که حدود هفت نفر از هر ۱۰ نفر را تحت پوشش قرار می‌دهند.

در سال ۲۰۲۰، میانگین دمای سطح دریا در اقیانوس‌های هند، اقیانوس آرام و اقیانوس منجمد شمالی به رکورد بالایی رسید. دمای سطح دریاها و گرم شدن اقیانوس‌ها در آسیا و اطراف آن بیش از میانگین جهانی در حال افزایش است. دریای عرب و بخش‌هایی از اقیانوس منجمد شمالی بیش از سه برابر میانگین جهانی گرم شده‌اند.

حداقل وسعت یخ در دریای قطب شمال (پس از ذوب تابستان) در سال ۲۰۲۰، براساس تصاویر ماهواره‌ای دومین مرتبه از کمترین میزان از سال ۱۹۷۹ تاکنون بود. تقریباً ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع یخچال در فلات تبت و در هیمالیا وجود دارد که بزرگترین حجم یخ خارج از مناطق قطبی و منبع ۱۰ رودخانه بزرگ آسیایی محسوب می‌شود.

در گزارش سازمان جهانی هواشناسی آمده است:

«ذوب شدن یخچال‌ها در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود که حجم یخچال‌ها تا سال ۲۰۵۰ بین ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش یابد و بر زندگی و معیشت حدود ۷۵۰ میلیون نفر در منطقه تأثیر بگذارد. این امر پیامدهای عمده‌ای بر سطح دریاهای جهان، چرخه‌های آب منطقه‌ای و خطرات محلی مانند رانش زمین و بهمن دارد.»

یک چهارم مانگروهای آسیا در بنگلادش هستند. با این حال، در این گزارش آمده است که جنگل‌های حرا (گونه‌ای از مانگروها) در کشور بر اثر طوفان‌های گرمسیری از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۹ کاهش ۱۹ درصدی داشته‌اند.

مانگرو یا کرنا، جامعه گیاهی شامل درختان و بوته‌هایی است که در زیستگاه‌های آبرفتی و آب شور ساحلی مناطق گرمسیری و زیر گرمسیری می‌رویند.