به گزارش خبرگزاری رویترز، شامگاه پنجشنبه ۲۸ اکتبر/ ۵ آبان شورای امنیت سازمان ملل کودتا را محکوم کرد و خواهان بازگشت دولت انتقالی به قدرت شد.

شورای امنیت سازمان ملل  از نظامیان خواست خویشتنداری پیشه کنند، با معترضان در گفت‌وگو قرار بگیرند و زندانیان سیاسی را آزاد کنند.

 همزمان با این تحولات جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده در کنار معترضان قرار دارد. بایدن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:

«در مجموع پیام ما به نظامیان سودان مشخص و صریح است: باید مردم سودان از آزادی اعتراض برخوردار باشند و دولت انتقالی نیز باید مجدداً قدرت را در دست بگیرد.»

بایدن در ادامه این بیانیه افزود:

«رویدادهای چند روز گذشته ضربه سهمگینی [به گذار به دموکراسی] بود. با این‌حال ایالات متحده آمریکا در کنار مرم سودان در یک مبارزه عاری از خشونت ایستاده است.»

دوشنبه ۲۵ اکتبر/ ۳ آبان، اغلب اعضای کابینه دولت سودان و اکثر رهبران احزاب سیاسی حامی دولت و همچنین عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر در یک کودتا تحت بازداشت گروهی از نظامیان قرار گرفتند. ارتش وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد و ژنرال عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان به این بهانه که صلح و امنیت در کشور به خطر افتاده از انحلال دولت و این شورا خبر داد.  یک روز قبل از تشکیل جلسه مجدد شورای امنیت ژنرال عبدالبرهان سفیران سودان در کشورهای قطر، چین و دفتر نمایندگی سازمان ملل در ژنو را نیز به همراه سفیران این کشور در آمریکا، فرانسه و اتحادیه اروپا اخراج کرد. این سفیران از کودتا انتقاد کرده بودند.

رویترز می‌نویسد دولت آمریکا که از افزایش تنش‌ها بین غیرنظامیان و نظامیان در شورای انتقالی مطلع بود انتظار وقوع کودتا را داشت. به گزارش رویترز دو روز قبل از وقوع کودتا در سودان، جفری فلتمن،فرستاده ویژه آمریکا به شاخ آفریقا در طی سفری به خارطوم به نظامیان نسبت به اقدام به کودتا هشدار داده بود.

نافرمانی مدنی و اعتراضات مردمی ادامه دارد

شامگاه گذشته مجدداً در چهارمین روز متوالی هزاران نفر در خارطوم و حومه پایتخت در اعتراض به کودتا به خیابان‌ها رفتند. در بحری  در حومه شمالی پایتخت نظامیان به سوی معترضان با گلوله‌های مشقی تیراندازی کردند. دست‌کم یک نفر کشته و دو نفر نیز مجروح شدند.  

از آغاز کودتا تاکنون دست‌کم ۲۲ نفر از معترضان در جریان اعتراضات کشته شده‌اند.

کارمندان برخی وزارتخانه‌ها همراه با پزشکان و پرستاران و کارکنان بخش حمل و نقل هوایی در اعتصاب به سر می‌برند. عرضه نان، ارائه خدمات اورژانس به مردم و سایر خدمات ضروری تحت تأثیر اعتصابات قرار نگرفته و همچنان ادامه دارد.

بازار خارطوم، بانک‌ها و جایگاه‌های سوخت تعطیل‌اند. برخی مغازه‌های کوچک برای ارائه اقلام غذایی به مردم بازند اما صف‌های طولانی مقابل مغازه‌ها تشکیل شده.

تلاش کودتاگران برای تحمیل خواسته‌هایشان به دولت انتقالی

ژنرال عبدالفتاح البرهان، رهبر کودتا طی سخنانی ادعا کرد که فرآیند انتخاب نخست‌وزیر به جریان افتاده است.

البرهان گفت ارتش با عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر در حال رایزنی و گفت‌وگو برای تشکیل یک دولت جدید است:

«ما اشخاصی را به نزد او فرستادیم و به او گفتیم ما به راه خود تا آخر ادامه می‌دهیم و صحنه را برای بازگشت او به قدرت فراهم می‌کنیم. ما در فرآیند تشکیل دولت اما دخالت نمی‌کنیم و با هر وزیری که او انتخاب کند موافقیم و دخالت نمی‌کنیم.»

نماینده ویژه آمریکا در امور سودان به کودتاگران پیشنهاد داد که گفت‌وگوها بین نظامیان و عبدالله حمدوک را تسهیل کند.

حمدوک که بعد از کودتا بازداشت شده بود در این فاصله به منزل شخصی خود منتقل شده. رویترز می‌نویسد برخی از وزیران دولت او قصد ملاقات با او را داشتند که نظامیان مانع شدند.

دولت آمریکا کمک‌های مالی خود به سودان را متوقف کرده و یبانک جهانی نیز فعالیت خود در این کشور را به حالت تعلیق درآورده است. سودان با یک بحران ژرف اقتصادی درگیر است.