علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایرانی در وین شامگاه چهارشنبه ۳ نوامبر/ ۱۲ بهمن با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد مذاکرات احیای برجام که با انتخابات ریاست جمهوری ایران در تابستان سال جاری متوقف مانده بود ۲۹ نوامبر/ ۸ آذر برگزار می‌شود. باقری نوشت:

«در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در وین مورد موافقت قرار گرفت.»

باقری چهارشنبه ۵ آبان / ۲۷ اکتبر در بروکسل با انریکه مورا، معاون سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار کرد و در پایان این دیدار از توافق بر سر آغاز مذاکرات احیای برجام در وین قبل از پایان ماه نوامبر خبر داده بود. معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران پیش از این دیدار در توئیتر نوشته بود:

«ایران مصمم به انجام مذاکراتی است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را به‌صورت کامل و موثر لغو نموده، عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را تضمین کرده و ضمانت‌های معتبری برای عدم بدعهدی بیشتر فراهم کند.»

وزارت خارجه آمریکا: می‌توان به سرعت به برجام بازگشت

دور نخست مذاکرات احیای برجام در آوریل/فروردین سال جاری در وین آغاز شد. مذاکرات با آمریکا به طور غیر مستقیم برگزار می‌شود به این شکل که طرف‌های اروپایی در مذاکرات بین طرف ایرانی و آمریکایی در رفت و آمدند.   

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در واشنگتن گفت:

«ما همچنان اعتقاد داریم که می‌توان به سرعت بر سر بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک به توافق رسید. در پایان ماه ژوئن چند مشکل کوچک باقی مانده بود که آن‌ها را هم می‌توان به سرعت از میان برداشت.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه افزود:

«ما فکر می‌کنیم می‌توان در مدت کوتاهی از عهده این کار برآمد البته اگر ایرانی‌ها مصمم باشند. پنجره‌ای که گشوده شده برای همیشه باز نمی‌ماند، به ویژه اگر ایران همچنان به گام‌های تحریک‌آمیز هسته‌ای خود ادامه دهد.»

جمهوری اسلامی ایران با خروج آمریکا در برجام در دوران ریاست جمهوری ترامپ در پنج گام ابتدا تعهدات خود را کاهش داد و سپس به غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی و تولید اورانیوم فلزی روی آورد.

شمخانی: اگر شرایط تغییر نکند، نتیجه مذاکره از قبل روشن است

جو بايدن، رئيس‌ جمهوری آمریکا، ۸ آبان در حاشیه نشست گروه ۲۰ با رهبران سه کشور اروپایی حاضر در برجام یعنی بریتانیا، آلمان و فرانسه درباره برنامه هسته‌ای ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. در پایان این نشست چهار قدرت جهانی با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد و اظهار نگرانی از تعلل ایران در بازگشت به مذاکرات احیای برجام در وین، از اقدام‌های این کشور مانند افزایش سرعت غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا و تولید اورانیوم فلزی عمیقاً اظهار نگرانی کردند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت بایدن هدف از این دیدار را ایجاد یک جبهه مشترک علیه ایران اعلام کرده بود. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با سی ان ان اعلام کرده بود که واشنگتن با برلین، پاریس و لندن برای بازگرداندن ایران به توافق هسته‌ای کاملاً هم‌گام است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی چهارشنبه گذشته اعلام کرد «در صورت عدم تغییر شرایط فعلی، نتیجه مذاکره از قبل روشن است.» شمخانی در مجموعه‌ای از پیام‌ها در توییتر نوشت:

«دعوت به مذاکره در زمان جنگ و اکنون دارای مشابهت‌های عبرت‌آموزی است: حملات صدام ادامه داشت. تحریم ادامه دارد بخشی از ایران در اشغال دشمن بود. اقتصاد ملت ایران به گروگان گرفته شده است رزمندگان در جبهه‌ها دفاع می‌کردند. دانشمندان فعالیت قانونی هسته‌ای را ادامه می‌دهند.»

شمخانی در ادامه افزود:

«هیچ نشانه‌ای از تَنَبُه متجاوز نبود. رییس‌جمهور فاقد اختیار آمریکا، حاضر به ارائه تضمین نیست در صورت عدم تغییر شرایط فعلی، نتیجه مذاکره از قبل روشن است. تفاوت امروز با ایام جنگ: به برکت انقلاب، قدرت و توان مقاومت همه‌جانبه ایران، بومی، مستمر و مبتنی بر ظرفیت‌های داخلی است.»