نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان پنج‌شنبه ۱۳ آبان / ۴ نوامبر گفت با میشل عون، رئیس جمهوری این کشور درباره یک «نقشه راه» برای خروج لبنان از بحران دیپلماتیک با عربستان سعودی توافق کرده است.

میقاتی از کاخ ریاست جمهوری بعبدا گفت:

«من رئیس جمهوری را در جریان سفر خود به گلاسکو و رایزنی‌ها با جناح‌های مختلف عربی و بین‌المللی قرار دادم و با او راه‌های برون‌رفت از بحران کنونی را در میان گذاشتم. ما بر سر نقشه راه به توافق رسیدیم.»

او جزئیاتی از این توافق ارائه نداد اما گفت امروز (پنج‌شنبه) در کنفرانسی سخنرانی خواهد کرد.

شبکه ام‌تی‌وی در این‌باره گزارش داد که نجیب میقاتی حمایت بین‌المللی را دریافت کرده و بر لزوم عدم استعفای دولت خود به نفع ثبات لبنان تاکید می‌کند.

او پس از دیدار با میشل عون به دیدار نبیه بری رئیس پارلمان می رود تا او را نیز در جریان دیدارهای خارجی خود قرار دهد و در مورد بحران لبنان و خلیج فارس گفت‌وگو کند.

لبنان که در تنگنای فروپاشی اقتصادی و مالی قرار دارد، در حال حاضر با بحران دیپلماتیک با عربستان سعودی نیز روبه‌رو شده است.

اظهارات جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان که به جنبش مسیحی «مَرَده»، از متحدان گروه حزب‌الله، نزدیک است بحران تازه را ایجاد کرد. او در یک برنامه تلویزیونی جنگ یمن را «بیهوده» خواند و گفت شورشیان حوثی مورد حمایت ایران به هیچ‌کس حمله نکرده‌اند و حق دارند از خود دفاع کنند.

مقام‌های سعودی اظهارات قرداحی را «توهین‌آمیز» و مغرضانه توصیف کردند. ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ با حوثی‌ها که یک سال قبل کنترل صنعا، پایتخت و بخش‌های شمالی یمن را به دست گرفته‌اند، می‌جنگند.

در پی سخنان قرداحی، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، بحرین و یمن به نشانه اعتراض سفیران خود را از لبنان خارج کردند و سفیران لبنان نیز از این کشورها اخراج شدند. ریاض همچنین واردات تمامی کالاهای لبنانی را ممنوع کرده است.

اقدام‌های عربستان سعودی ضربه بزرگی به دولت جدید میقاتی است.

ممنوعیت واردات کالاهای لبنانی به عربستان سعودی به معنای از دست دادن میلیون‌ها دلار ارز خارجی است که به‌شدت مورد نیاز بیروت است. هرگونه تشدید فشارهای بیشتر می‌تواند شغل بیش از ۳۵۰ هزار لبنانی در کشورهای عربی خلیج فارس را که میلیون‌ها حواله بانکی به خانه می‌فرستند، به خطر بیندازد.

در پی این بحران، نجیب میقاتی در حاشیه کنفرانس اقلیمی سازمان ملل در شهر گلاسکو اسکاتلند، با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، کریستالینا جورجیاوا، مدیرکل صندوق جهانی پول، تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، صباح خالد الحمد الصباح، نخست‌وزیر کویت و عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر دیدار و درباره رابطه با عربستان سعودی و مشکلات اقتصادی لبنان با آن‌ها گفت‌وگو کرد.

همزمان میشل عون نیز تماس‌هایی را با هدف حل و فصل پیامدهای بحران به‌وجود آمده با ریاض ادامه داد.

شبکه خبری فرانس۲۴ امروز (پنج‌شنبه) احتمال داد که گام نخست از «نقشه راه» میقاتی برای حل بحران با عربستان سعودی استعفای جورج قرداحی است؛ موضوعی که حزب‌الله لبنان به‌شدت با آن مخالفت کرده است.

نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان روز پنج‌شنبه گفت:

«عربستان سعودی دشمنی با لبنان را آغاز کرده است و باید از لبنان بابت این عمل غیرشرافتمندانه و غیراخلاقی عذرخواهی کند.»

پیش از این عبدالله بو حبیب، وزیر امور خارجه لبنان درباره بحران پیش آمده با عربستان سعودی گفته بود:

«دولت نمی‌تواند نقش حزب‌الله در لبنان را تضعیف کند و این مسأله‌ای منطقه‌ای است.»