هانس کلوگه، مدیر سازمان جهانی بهداشت در اروپا گفت تمامی ۵۳ کشور اروپا با «تهدید واقعی شیوع مجدد کوویدـ۱۹ روبه‌رو هستند». او از دولت‌ها خواست تا محدودیت‌های اجتماعی و بهداشتی را مجدداً اعمال کنند یا به آن‌ها ادامه دهند.

کلوگه گفت:

«ما بار دیگر در کانون همه‌گیری هستیم. با شیوع گسترده ویروس، من از همه مقام‌های بهداشتی می‌خواهم که در این لحظه در مورد کاهش یا لغو اقدامات پیشگیرانه با دقت تجدید نظر کنند.»

او گفت حتی در کشورهایی که واکسیناسیون در حد بالایی انجام‌شده، ایمن‌سازی تنها به‌شکل محدودی عمل می‌کند.

کلوگه افزود:

«پیام همواره این بوده است: همه‌کار انجام دهید. واکسن‌ها آن چیزی را که وعده داده شده بود انجام می‌دهند: پیشگیری از اشکال شدید بیماری و به‌ویژه مرگ‌ومیر… اما واکسن‌ها تنها در صورتی که در کنار اقدامات بهداشتی و اجتماعی استفاده شوند قوی‌ترین دارایی ما هستند.»

مدیر سازمان جهانی بهداشت در اروپا تأکید کرد که در ادامه چنین روندی «ممکن است در سه ماه آینده شاهد مرگ‌ومیر ۵۰۰ هزار نفر باشیم».

کاترین اسمالوود، مسئول خدمات فوری سازمان جهانی بهداشت در اروپا نیز گفت کشورهایی که عمدتاً اقدامات پیشگیرانه را لغو کرده‌اند با افزایش عفونت‌ها روبه‌رو هستند.

او گفت واکسیناسیون به این معنی باید باشد که «میزان بستری شدن افراد یا تعداد مرگ‌و‌میری مشابه آن‌چه انتظار می‌کشیم، نداشته باشیم. با این حال، هر چه شمار موارد به شکل پنهان و خام بیشتر باشد، افراد بیشتری در بیمارستان‌ها بستری خواهند شد و در نهایت شمار بیشتری خواهند مُرد. بنابراین مسئله‌ای که در حال رخ دادن است توضیح بسیار ساده‌ای دارد.»

آلمان پنج‌شنبه ۱۳ آبان / ۴ نوامبر رکورد بالای موارد ابتلا به کوویدـ۱۹ را با ۳۳ هزار و ۹۴۹ نفر مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته شکست. رکورد قبلی ۳۳ هزار و ۷۷۷ مورد در دسامبر ۲۰۲۰  بود. ینس اشپان، وزیر بهداشت آلمان قرار است با وزیران بهداشت ایالت‌های این کشور دیدار و درباره چگونگی مقابله با شیوع کرونا قبل از زمستان گفت‌وگو کند.

بلغارستان و رومانی، دو کشور شرقی اتحادیه اروپا که کمترین میزان واکسیناسیون در این اتحادیه را دارند (به ترتیب ۲۵,۵ درصد و ۳۷,۲ درصد بزرگسالان) این هفته بالاترین آمار مرگ‌ومیر روزانه بر اثر کوویدـ۱۹ را از آغاز همه‌گیری گزارش کردند.

در میان کشورهایی که بیشترین شمار مبتلایان روزانه را دارند، لتونی، لیتوانی و استونی با فشارهای شدید بر نظام بهداشتی خود و اقدامات سختگیرانه مواجه هستند، به‌طوری که لتونی مقررات منع آمد و رفت شبانه را اعمال و همه گردهمایی‌های عمومی و خصوصی را ممنوع کرد. خرید نیز به‌جز خرید کالاهای ضروری برای همه محدود شد.

استونی همه مراسم عمومی و گردهمایی‌ها را به روی افراد غیرواکسینه بست و کسانی که هر دو واکسن را تزریق کرده‌اند ملزم به استفاده از ماسک کرد.

چندین منطقه روسیه اعلام کرده‌اند که محدودیت‌های بیشتری را برای مبارزه با افزایش موارد ابتلا به کرونا اعمال می‌کنند. مسکو نیز گفته است که در سراسر کشور بخشی از محدودیت‌ها را اجرا خواهد شد.‌

به‌منظور مقابله با افزایش چشمگیر شمار مبتلایان، دولت هلند بار دیگر محدودیت‌های اجتماعی سخت‌تری را از ۶ نوامبر اعمال می‌کند و استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی مانند فروشگاه‌ها اجباری است. همچنین مجوزهای کوویدـ۱۹ برای دیدار از موزه‌ها و سایر مکان‌های عمومی نیز اجباری خواهد بود.

بلژیک نیز پس از آن‌که موارد ابتلا به بالاترین سطح خود در یک سال گذشته رسید از روز دوشنبه محدودیت‌ها از جمله استفاده از ماسک را بیشتر و مردم را به کار از راه دور تشویق کرد.

هانس کلوگه گفت شمار مبتلایان به کرونا در اروپا و آسیای مرکزی در یک هفته ۶ درصد و مرگ‌ومیرها ۱۲ درصد افزایش یافته است. موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا روزانه ۵۵ درصد نسبت به ماه گذشته بیشتر شده است. اروپا و آسیای مرکزی در مجموع ۵۹ درصد از کل موارد تأییدشده در سطح جهان و تقریباً نیمی از کل مرگ‌ومیرها بر اثر کرونا را دارند.

اروپا با ۷۸ میلیون مورد ابتلا به کوویدـ۱۹ اکنون مجموع تلفات‌اش از جنوب شرق آسیا، منطقه مدیترانه شرقی، اقیانوس آرام و آفریقا بیشتر شده است. موارد ابتلا در شش هفته گذشته در اروپا ۲۵۰ هزار و شمار درگذشتگان سه هزار و ۶۰۰ نفر بوده است.

در یک هفته گذشته، روسیه با هشت هزار و ۱۶۲ نفر، اوکراین با سه هزار و ۸۱۹ نفر و رومانی با سه هزار ۱۰۰ نفر بیشترین موارد مرگ‌ومیر را ثبت کرده‌اند.