رهبران سیاست خارجی جمهوری‌خواه اعلام کرده‌اند که ایران باید هرگونه توافق هسته‌ای را که با دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا امضا کند، مرده بداند؛ به‌ویژه اگره جمهوری‌خواهان کنترل کنگره را دوباره به دست بگیرند.

جو بایدن این هفته به ایران قول داد که ایالات متحده از توافق هسته‌ای جدیدی که بین دو کشور منعقد شود خارج نخواهد شد و لغو تحریم‌ها که بخشی از توافق احتمالی است، همیشگی خواهد بود.

رهبران جمهوری‌خواه گفته‌اند می‌خواهند پیامی مستقیم به ایران بفرستند که «بایدن این قدرت را ندارد که قول دهد تحریم‌ها را برای همیشه لغو می‌کند.»

بایدن در بیانیه‌ای مشترک با آلمان، فرانسه و بریتانیا که این هفته در جریان نشست‌های گروه ۲۰ در اروپا صادر شد، متعهد شد که تا زمانی که تهران به تعهدات خود بر اساس توافق بازنگری شده پایبند باشد، ایالات متحده برای همیشه در توافق هسته‌ای باقی خواهد ماند.

رهبران جمهوری‌خواه کنگره گفته‌اند که رئیس‌جمهوری هیچ اختیار قانونی برای صحبت از جانب کنگره ندارد و کنگره به توافقنامه اجرایی یکجانبه بین دولت و ایران متعهد نیست. آنها افزودند که کنگره تحریم‌ها را اجرا می‌کند و زمانی که جمهوری‌خواهان اکثریت را به دست آورند، هر کاری که در توان دارند انجام خواهند داد تا اطمینان حاصل شود که چنین اقدامات سختی دوباره اجرا خواهد شد.

دموکرات‌ها اکثریت شکننده‌ای در مجلس نمایندگان و سنا دارند و محبوبیت دولت بایدن در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ کاهش یافته است. تمرکز حزب جمهوری‌خواه بر ایران می‌تواند دولت تهران را وادار کند که دوباره وارد توافقی شود که می‌تواند در مدت زمان کوتاهی لغو شود.

جیم بنکس، نماینده جمهوری‌خواه، عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان گفته: «هر گونه تخفیف تحریمی که توسط تیم بایدن وعده داده شود ابدی نخواهد بود.»

جو ویلسون، نماینده کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هم گفته:

«تعهد بایدن به ایران بی‌معنی است، رئیس‌جمهوری صلاحیت صحبت از جانب کنگره را ندارد، و کنگره به یک توافقنامه اجرایی متعهد نیست. زمانی که اکثریت را به دست آوریم، برای اعمال مجدد تمامی تحریم ها علیه ایران تلاش خواهیم کرد.»

جمهوری خواهان کنگره از ماه فوریه، زمانی که دولت بایدن برای اولین بار اعلام کرد در حال مذاکره برای بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای است، مقدمات توقف لغو تحریم ها علیه ایران را فراهم کرده‌اند؛ توافقی که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد.

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه، عضو کمیته روابط خارجی سنا، و از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای نیز از تعهد بایدن انتقاد کرد و گفت:

«رئیس‌جمهوری آینده از جمهوری‌خواهان هر توافقی با ایران را پاره خواهد کرد.»

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه گفت: «رئیس‌جمهوری آمریکا هیچ اختیاری ندارد و حاضر نیست تضمینی بدهد که ایالات متحده همیشه به توافق هسته‌ای پایبند باشد.»