به گزارش شبکه الجزیره یکشنبه ۷ نوامبر/ ۱۶ آبان نیروهای امنیتی با صدها نفر از معترضان که در اعتراض به کودتا در خارطوم و ام‌درمان و همچنین در شهرهای «مدنی» در جنوب و عطبره در شمال سودان تجمعات اعتراضی برگزار کرده بودند با شلیک‌گاز اشک‌آور مقابله کردند و ده‌ها نفر را هم بازداشت کردند.

دوشنبه ۲۵ اکتبر/ ۳ آبان، اغلب اعضای کابینه دولت سودان و اکثر رهبران احزاب سیاسی حامی دولت و همچنین عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر در یک کودتا به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان تحت بازداشت قرار گرفتند. ارتش وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد و ژنرال البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان به این بهانه که صلح و امنیت در کشور به خطر افتاده از انحلال دولت و این شورا خبر داد. از آن تاریخ تاکنون جامعه بین‌المللی توسط سازمان ملل متحد در حال رایزنی بین کودتاچیان و حمدوک، نخست‌وزیر برکنار شده است با این هدف که راهکاری برای خروج از بحران در سودان بیابد.  

در همان حال از همان دوشنبه ۲۵ اکتبر مقاومت مدنی علیه کودتاچیان در خارطوم و برخی دیگر از شهرهای سودان شکل گرفت. بر اساس گزارش کمیته مرکری پزشکان سودان تاکنون دست‌کم ۱۴ نفر از معترضان در درگیری‌ها با ماموران امنیتی جان خود را از دست داده‌‌اند و دست‌کم ۳۰۰ نفر نیز مجروح شده‌اند.

حمله به تحصن معلمان و بازداشت ۸۷ نفر از آنان

سندیکای معلمان سودان یکشنبه ۷ نوامبر/ ۱۶ آبان اعلام کرد که نیروهای امنیتی مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش در خارطوم برای پایان دادن به تحصن معلمان گاز اشک‌آور شلیک کرده‌‌اند و ۸۷ نفر از معلمان را هم بازداشت کرده‌‌اند.  

محمد الامین، معلم جغرافیا در سودان در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت:

«ما بیرون از ساختمان وزارت آموزش و پرورش در مخالفت با البرهان تحصن کرده بودیم که مأموران پلیس از راه رسیدند و به سمت ما گاز اشک‌آور شلیک کردند. ما ایستاده بودیم و پلاکاردهایی در دست داشتیم.»

شاهدان عینی گزارش داده‌‌اند که در محله‌های بوری و امبده در خارطوم مأموران امنیتی با شلیک گازاشک‌آور در صدد مقابله با معترضان برآمدند.

پس از آنکه کودتاگران برای انجام تغییرات گسترده در  نظام آموزشی، یک مقام وزارت آموزش و پرورش را عزل و شخص دیگری را به جای او نشاندند، معلمان مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش تجمع اعتراضی برگزار کردند.

سندیکای معلمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که معلمان معترضان مخالف بازگشت بازماندگان رژیم عمر البشیراند.  

مردم سودان کودتا را نمی‌پذیرند

انجمن شاغلان حرفه‌ای سودان (SPA) که رهبری خیزش مردمی در سال ۲۰۱۹ علیه حکومت عمر البشیر را به عهده داشت اعتراضات گسترده در روز یکشنبه را سازماندهی کرده بود.  

انجمن شاغلان حرفه‌ای سودان با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد:

«مردم سودان نه کودتا را می‌پذیرند و نه به مذاکره و نه به شراکت با کودتاچیان تن می‌دهند و نه قدرت آن‌ها را به‌رسمیت می‌شناسند.»

انجمن شاغلان حرفه‌ای سودان در ادامه خاطرنشان کرد که از معترضان خواسته است از درگیری با مأموران امنیتی خودداری کنند.

اینترنت در سودان قطع است. انجمن شاغلان حرفه‌ای سودان پیام‌های خود را از طریق اس ام اس به گوش مردم و جهانیان می‌رساند.

از روز شنبه معترضان مجدداً برای مقابله با کودتاگران به سنگربندی برخی خیابان‌ها روی آورده‌اند.

الجزیره می‌نویسد اکثر مغازه‌ها در خارطوم و ام‌درمان تعطیل‌‌اند. برخی مراکز درمانی برای خدمات‌رسانی به مردم فعال‌اند اما برخی مراکز درمانی و بیمارستان‌‌ها به سبب اعتصاب کادر درمان تعطیل شده‌اند. خبرنگار الجزیره گزارش داده است که سنگربندی‌ها به نمادی از مقاومت مردم در برابر کودتاچیان تبدیل شده است.   

قبل از کودتا قرار بود که تا چند هفته دیگر نظامیان از شورای انتقالی کناره‌‌گیری کنند و قدرت را به غیرنظامیان واگذار کنند. معترضان خواهان کناره‌گیری کامل نظامیان از قدرت سیاسی‌اند.