شورای امنیت سازمان ملل شامگاه دوشنبه ۸ نوامبر/ ۱۷ آبان با انتشار بیانیه‌ای حمله تروریستی به اقامتگاه نخست‌وزیر عراق را محکوم کرد. در بیانیه شورای امنیت با صراحت بر یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق تأکید شده:

«اعضای شورای امنیت قویاً حمایت خود را از استقلال، یکپارچگی، تمامیت ارضی، فرآیند دموکراسی در عراق و رفاه اقتصادی در این کشور اعلام می‌کنند.»

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در ادامه این بیانیه «تروریسم در همه اشکال» آن را به‌عنوان عاملی که صلح و امنیت جهانی را به مخاطره می‌اندازد محکوم کردند.

در این بیانیه، اعضا همچنین اعلام کردند که می‌بایست عاملان حمله تروریستی به اقامتگاه نخست وزیر عراق شناسایی و مجازات شوند.

اعضای شورای امنیت در این بیانیه از همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواستند که به دولت عراق برای شناسایی عاملان این حمله، منابع مالی آن‌ها و حامیانشان یاری برسانند و آن‌ها را پاسخگو کنند. در این بیانیه آمده است:

«اقدامات تروریستی، جنایتکارانه است و صرف نظر از آنکه با چه هدفی و توسط چه کسانی انجام می‌شود غیر قابل توجیه است.»

شناسایی محل پرواز پهپادهای مهاجم

بر اساس بیانیه وزارت کشور عراق یکشنبه ۷ نوامبر/ ۱۶ آبان حمله تروریستی به اقامتگاه نخست وزیر عراق با سه پهپاد متفاوت انجام شد که دو پهپاد سرنگون شدند و پهپاد سوم به محل اقامت مصطفی الکاظمی برخورد کرد و سبب شد که چند نفر از محافظان او مجروح شوند.

سرتیپ یحیی رسول، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «العراقیه» اعلام کرد در این فاصله محل پرواز پهپادهای مهاجم به اقامتگاه الکاظمی مشخص شده است. بر این اساس دو فروند پهپادی که در این حمله مشارکت داشتند، از منطقه‌ای در ۱۲ کیلومتری شمال شرق بغداد برخاسته بودند. این دو پهپاد برای جلوگیری از مقابله با سامانه پدافندی «سی رام»، در اطراف سفارت آمریکا و نزدیک آن پرواز نکردند و برای این‌که توسط رادارها شناسایی نشوند، در ارتفاع پایین پرواز کردند.

در همین حال، نخست‌وزیر عراق پس از برگزاری نشست با فرماندهان ارشد امنیتی در اولین واکنش به ترور نافرجام‌اش، گفت که افرادی که پشت‌ این حمله بودند را به خوبی می‌شناسد. مصطفی الکاظمی خاطرنشان کرد:

«افرادی که جنایت روز گذشته را مرتکب شدند تعقیب خواهیم کرد، آن‌ها را به خوبی می‌شناسیم و هویت‌شان را افشا خواهیم کرد.»

پیام حمله تروریستی به اقامتگاه الکاظمی

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت حمله به اقامتگاه نخست وزیر عراق را به عهده نگرفته است.

مقامات عراقی که نام آن‌ها افشا نشده در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته‌اند که عصائب اهل حق و کتائب حزب‌الله، از گروه‌های شبه‌نظامی طرفدار ایران که از نتایج انتخابات پارلمانی ماه گذشته در عراق ناراضی‌اند و بخش بزرگی از نفوذ سیاسی خود را از دست داده‌اند این حمله را انجام داده‌‌اند.

این مقامات به رویترز گفته‌اند حمله به اقامتگاه نخست‌وزیر عراق حامل این پیام بود که شبه‌نظامیان شیعه چنانچه از معادلات سیاسی کنار گذاشته شوند، و نفوذ خود بر دستگاه‌‌های دولتی را از دست دهند، آماده اعمال خشونت‌اند.  دو مقام امنیتی به رویترز گفته‌اند که مشارکت کتائب حزب‌الله در این حمله قطعی است اما با قطعیت نمی‌توان گفت که عصائب اهل حق هم در این حمله دخیل بوده‌اند.

دو مقام عراقی به رویترز گفته‌اند تهران از این حمله اطلاع داشت اما حمله به دستور مقامات ایرانی انجام نشد.

المیادین رسانه نزدیک به حزب‌الله لبنان به نقل از منابع آگاه خبر داد که سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران یکشنبه شب ۱۶ آبان / ۷ نوامبر به فاصله چند ساعت از حمله پهپادی به اقامتگاه مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق خود را به بغداد رسانده و با الکاظمی و چند تن از مقام‌ها و شخصیت‌های سیاسی عراق دیدار کرده است. المیادین می‌نویسد که قاآنی بر «ضرورت حفظ امنیت و ثبات و وحدت داخلی عراق» و «فاصله گرفتن از هرگونه اقدامی که امنیت این کشور را تهدید کند» تأکید کرده است. بنا به این گزارش فرمانده سپاه قدس همچنین خواهان تحقق مطالبات تظاهرات‌کنندگان معترض به نتایج انتخابات در چارچوب قانونی شده است. شبکه العالم نیز از دیدار قاآنی با برهم صالح رئیس جمهوری عراق خبر داده است.

برخی منابع به رویترز گفته‌اند ایران خواهان آرامش در مرزهای غربی کشور است، لذا بسیار نامحتمل است که حمله به اقامتگاه الکاظمی به دستور تهران انجام شده باشد.