نزدیک به یک سال پس از اعدام روح‌الله زم یک مقام امنیتی سابق وزارت اطلاعات، روایت سپاه پاسداران از ربودن روح‌الله زم را نقض کرد و بدون ارائه مدرک مشخصی، ادعا کرد زم با یکی از اعضای داعش مبادله شده است.

وبسایت رویداد ۲۴، نزدیک به «اصلاح‌طلبان»، سه‌شنبه ۱۸ آبان/ ۹ نوامبر به نقل از اکبر خوش‌کوشک (خوش کوش) مدعی همکاری سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی فرانسه و ترکیه در ربودن روح‌الله زم شد. اکبر خوش‌کوشک از عناصر امنیتی وزارت اطلاعات و از متهمان پرونده قتل‌های زنجیره‌ای از جمله قتل فریدون فرخزاد است که به نوشته وبسایت رویداد ۲۴ «سال‌ها در بخش بررسی‌های خارجی وزارت اطلاعات حضور داشته». او در این مصاحبه‌ مدعی شد که روح‌الله زم با یک افسر میان‌رده سازمان امنیتی فرانسه که «به‌صورت پنهانی عضو داعش شده بود» مبادله شده است. اکبر خوش‌کوش در سخنان خود داستان تازه‌ای را بدون ارائه مدرک و جزئيات مشخصی نقل کرد و گفت:  

«یک افسر میان‌رده سازمان امنیتی فرانسه هم که به‌صورت پنهانی عضو داعش شده بود در جریان درگیری‌ها به اسارت بچه‌های محور مقاومت در می‌آید. او با یک نام و نام خانوادگی ساختگی عربی عضو داعش شده بود. بچه‌های مقاومت وقتی او را بازجویی می‌کنند متوجه می‌شوند این فرد فرانسوی است. از سازمان امنیت فرانسه هم با سرویس ایران تماس می‌گیرند و می‌گویند چنین فردی که از افسران رده‌دار ماست به اسارت یکی از گروه‌های مقاومت درآمده و چون ایران با گروه‌های مقاومت ارتباط دارد، محبت کرده و این فرد را آزاد کنید. از سمت ایران هم پیگیری و مشخص شد شخصی که سرویس اطلاعاتی فرانسه می‌خواهد، نیروی سطح پایینی نیست و رده‌دار است.»

این برای نخستین بار است که ادعای عضویت پنهان یک مقام اطلاعاتی فرانسه در داعش مطرح می‌شود.

طرح ادعای «بده بستان» اطلاعاتی تهران و پاریس

اکبر خوش‌کوش در ادامه این مصاحبه دستگیری روح‌الله زم را بخشی از «بده بستان» سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی القاء و اضافه کرد:

«سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی با یکدیگر بده بستان دارند. اصطلاحا از یکدیگر خواسته دارند. سازمان امنیت فرانسه (DGSE) همکاری خیلی خوبی کرد. بچه‌های زحمتکش و کوشای اطلاعات سپاه هم برنامه‌ریزی بسیار خوبی کردند. اطلاعات سپاه یک منبع خوب در کنار روح الله زم داشت. از آن طرف هم فرانسوی‌ها به ما قول دادند که روح الله زم را تحویل شما می‌دهیم، اما با برنامه.»

 سپاه پاسداران دوشنبه ۲۲ مهر ۹۸ در اطلاعیه‌ای از دستگیری روح‌الله زم خبر داد و اعلام کرد نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران با «به‌کارگیری روش‌های نوین اطلاعاتی و شگرد‌های ابتکاری، سرویس‌های بیگانه را مدیریت و فریب دادند» و مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز را «به داخل کشور هدایت» و بازداشت کرده‌اند.

 در این اطلاعیه اما روح‌الله زم «تحت هدایت سرویس اطلاعاتی فرانسه» و «حمایت و پشتیبانی» سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا و اسرائیل و «مرتبط با سایر سرویس‌های اطلاعاتی» توصیف شد.

روح‌الله زم پیش از دستگیری به همراه دو فرزند و همسرش در فرانسه زندگی می‌کرد و جزئيات بازداشت او هیچ‌گاه به‌طور شفاف از سوی نهادهای امنیتی ایران اعلام نشده است. آنچه مشخص شد اما مسئله ربودن روح‌الله زم بود. ربودن او در نهایت بدون داشتن دسترسی به محاکمه‌ای عادلانه، به صدور حکم اعدام و اجرای آن منجر شد.

https://www.radiozamaneh.com/560146

روزنامه فیگاروی فرانسه ۱۵ اکتبر ۲۰۱۹/ ۲۳ مهر ۹۸ با انتشار گزارشی اعلام کرد اسنادی در دست دارد که نشان می‌دهد سپاه پاسداران زن جوانی را برای متقاعد کردن روح‌الله زم به منظور سفر به عراق برای دیدار با آیت‌الله علی سیستانی، اجیر کرده و زم پس از سفر به عراق در شهر نجف بازداشت و به ایران منتقل شده است.

ادعای مبادله روح‌الله زم با یک افسر اطلاعاتی فرانسه و آن‌هم با توسل به مسئله حضور اتباع فرانسوی در گروه تروریستی داعش، در حالی مطرح می‌شود که همزمان با ربودن روح‌الله زم دست کم دو تبعه فرانسه – رونالد مارشال و فریبا عادل‌خواه دو پژوهشگر- در ایران در زندان بودند. زندانیانی که به‌گواه نهادهای حقوق بشری و به همراه دیگر تبعه کشورهای غربی و ایرانیان دوتابعیتی، توسط نهادهای امنیتی ایران بازداشت می‌شوند تا پس از اعمال شکنجه‌های روانی، پرونده‌سازی و صدور احکام سنگین، از آن‌ها به عنوان اهرمی برای اعمال فشار حکومت ایران به این کشورها استفاده شود.

دولت فرانسه در بیانیه‌های جداگانه ابتدا ربودن روح‌الله زم و سپس صدور حکم اعدام برای او را محکوم کرد. وزارت خارجه فرانسه چهارشنبه ۱۶ اکتبر/ ۲۴ مهر با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکومیت اقدام اطلاعات سپاه برای ربودن روح‌الله، خواهان آزادی رونالد مارشال و فریبا عادل‌خواه شد. همزمان انیس فون در مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه هم در یک نشست خبری در پاریس تأیید کرد که زم از فرانسه پناهندگی دریافت کرده بود و گفت: «ما خواهان احترام ایران به حاکمیت قانون، حق پناهندگی و همچنین آزادی بیان هستیم و بازداشت روح‌الله زم را محکوم می‌کنیم». 

تلاش برای القای ربودن زم از سوی سپاه به عنوان یک طرح هماهنگ

اکبر خوش کوشک در ادامه سخنانش فریب روح‌الله زم برای کشاندن او به عراق را تایید کرده و گفته:

«به هر حال روح الله زم با برنامه‌ریزی متقاعد شد به عراق بیاید. او فکر می‌کرد قرار است به نجف بیاید و ملاقات‌هایی داشته باشد. در حالی که در نجف قرار نبود هیچ ملاقاتی داشته باشد. هیچکس هم نمی‌خواست به او پولی بدهد».

او اما در ادامه ادعا کرده که سازمان اطلاعاتی فرانسه (DGSE) اطلاعات سپاه را از خروج روح‌الله زم از سفارت این کشور در بغداد مطلع کرده اما سپاه پاسداران این همکاری مورد ادعا را پنهان کرده است:

«زم از سفارت که خارج شد، می‌خواست به نجف برود. در بغداد در محل تله‌ای که برایش در نظر گرفته شد، حضور پیدا کرد. خیلی هم تله خوب و فنی و دقیقی بود. خدا به بچه‌های اطلاعات سپاه خیر بدهد. تله خوبی مهیا کرده بودند. اینجور کار‌ها محمل می‌خواهد و بالاخره باید ظاهر کار هم جوری می‌شد که فرانسوی‌ها مقصر به نظر نرسند.»

این مقام سابق وزارت اطلاعات درباره انتقال روح‌الله زم به ایران نیز گفته:

«در نجف یک خانمی که با همکاری ترکیه در اختیار ما بود، به نیرو‌های ما کمک کرد. آنجا روح الله زم را دستگیر و سوار ماشین کردند و به مرز ایران آوردند. زمان خوبی هم بود، چون ایام اربعین بود. در ایام اربعین جاده نجف به مهران کاملا شلوغ و پرتردد و در کنترل است. در نتیجه انتقال زم از نجف به داخل کشور به سادگی انجام شد.»

و مدعی شده:

«موقعی که روح‌الله زم از مرز ایران عبور کرد و به داخل کشور وارد شد، افسر امنیتی فرانسه از دمشق به استانبول منتقل و آنجا به فرانسوی‌ها تحویل داده شد.»

اکبرخوش‌کوش در پایان این مصاحبه به همکاری سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه با نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی اشاره کرده و گفته فرود فولادوند، بنیان‌گذار «انجمن پادشاهی ایران» و حبیب اسیود نیز به درخواست اطلاعات ایران به جمهوری اسلامی تحویل داده شده‌اند.

نوامبر سال گذشته مأموران سرویس‌های اطلاعاتی ایران حبیب فرج‌الله چعب معروف به «حبیب اسیود»، رهبر سابق «جنبش مبارزه عربی آزادی‌بخش الأحواز» را با همکاری یک کشور ثالث به ترکیه کشاندند و او را ربودند.   

اکبر خوش کوش اما مدعی همکاری تمام و کمال سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه با حکومت جمهوری اسلامی شده و گفته:

«میت ترکیه (سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه) در چهل سال گذشته همیشه با ما همکاری کرده است. ما هم با میت همکاری کرده‌ایم و تبادل داریم. تا کنون ما و ترک‌ها هر خواسته‌ای از هم برای تبادل داشته‌ایم، با موافقت طرفین انجام شده است. از این قبیل تبادل‌ها بین نیرو‌های امنیتی ایران و میت ترکیه زیاد است. البته آن‌ها هم خواسته‌هایی دارند که ما انجام می‌دهیم.»

محافل امنیتی ترکیه اما در مهر سال جاری اعلام کرده‌اند طی عملیات مشترک سرویس اطلاعاتی (میت) و پلیس ترکیه یک شبکه‌ جاسوسی متشکل از هشت نفر از جمله دو مأمور اطلاعاتی ایرانی را به دام انداخته و بازداشت کردند. رسانه‌های ترکیه گزارش داده‌اند که این شبکه جاسوسی قصد داشت یک نظامی ایرانی را برباید و از شهر وان در شرق ترکیه به ایران منتقل کند که ۲۴ سپتامبر به دام افتاده است.