ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه سه‌شنبه ۱۸ آبان/ ۹ نوامبر در گفت‌وگویی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفت: مذاکرات احیای توافق هسته‌ای که قرار است ۸ آذر/ ۲۹ نوامبر از سر گرفته شود، «باید از همان جایی که در ماه ژوئن متوقف شده، ادامه پیدا کند».

بر مبنای گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، وزیر خارجه این کشور در تماس با امیرعبداللهیان «بر اهمیت و فوریت از سرگیری مذاکرات وین و بازگشت سریع ایران به توافق هسته‌ای تاکید کرده است».

 دور ششم مذاکرات احیای برجام ۲۰ ژوئن در وین پایان یافت و تیم‌های مذاکره‌کننده برای مشورت و دریافت رهنمودهای لازم به پایتخت‌های خود بازگشتند. در آن‌زمان اعلام شد اسناد توافق در شش دور مذاکرات آماده شده اما موانعی همچنان بر سر راه حصول توافق باقی است. به‌رغم صحبت مقام‌های ایران و آمریکا درباره احتمال رفع برخی از تحریم‌ها یا اجرای سیاست «اقدام در برابر اقدام»، دور هفتم به پس از روی‌کار آمدن دولت ابراهیم رئيسی (عضو هیئت مرگ) موکول شد.

با توجه به افزایش نگرانی‌ها درباره گسترش برنامه هسته‌ای ایران و رجوع جمهوری اسلامی به ساخت اورانیوم فلزی، به‌نظر می‌رسد، صرف‌نظر از گمانه‌زنی‌ها درباره شکل و جزئيات بازگشت به برجام، درخواست فرانسه بیش از همه بر سرعت‌گرفتن این روند متمرکز است.

همزمان، خبرگزاری حکومتی فارس در گزارش خود از تماس وزیر خارجه فرانسه با همتای ایرانی خود صحبت‌های امیرعبداللهیان را منعکس کرد که به‌رغم عدم اظهارنظر درباره چگونگی از سرگیری گفت‌وگوها در وین، موضع پیشین ایران را مبتنی بر لزوم رفع تحریم‌ها تکرار کرده است.

او به لودریان گفت: «ایران خواهان دستیابی به توافق خوب است، اما این امر لازمه‌هایی دارد از جمله بازگشت طرف‌های مقابل به تعهدات کامل خود و لغو موثر تحریم‌ها». وزیر خارجه جمهوری اسلامی در ادامه افزود: «آمریکا مسئول بروز وضعیت فعلی برجام است و بی اعتنا به رفتار غیرسازنده تحریمی آمریکا، به افزایش توان دفاعی کشورمان با قدرت ادامه می‌دهیم». او آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به «سیاسی‌کاری» متهم کرد اما وعده داد ایران به همکاری‌های فنی با آژانس ادامه خواهد داد.

حسین امیرعبداللهیان روز دوشنبه نیز در سخنانی مشابه به هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفته بود:

«آمریکا مقصر اصلی وضع موجود است. همچنین خروج آمریکا و بدعهدی سه کشور اروپایی بی اعتمادی را به شکل فزاینده‌ای افزایش داده است. لذا لغو کامل تحریم‌ها یک ضرورت است.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم روز دوشنبه در یک نشست خبری عینا این اظهارات را تکرار کرد و خواهان لغو تحریم‌های اعمال شده در دولت ترامپ علیه ایران شد. او درباره بازگشت ایالات متحده به برجام گفت:

«مسیر بازگشت آمریکا به برجام روشن است. آنها باید بپذیرند که به‌عنوان مقصر اصلی وضعیت فعلی از مسیری که رفته‌اند، باید برگردند. باید تحریم‌های ظالمانه‌ای که بعد از خروج آمریکا از برجام اعمال شده، یکجا و به‌صورت مؤثر برداشته شود و این تضمین را بدهند که هیچ دولتی در آمریکا مجددا دنیا و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و آنها قانون را زیر پا نمی‌گذارند و شرایط کنونی تکرار نخواهد شد.»

۲۰ روز مانده به از سرگیری مذاکرات در وین، علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، سه‌شنبه در چارچوب سفر به پایتخت‌های فرانسه، بریتانیا و آلمان، سه طرف اروپایی برجام، به پاریس رفت.