تانکر ترکرز، شرکت ردیابی نفتکش‌ها با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد که نفتکش ویتنامی «ام‌وی ساوتیس» که اوایل آبان‌ سال جاری نیروهای سپاه پاسداران آن را در دریای عمان توقیف کرده بودند، آزاد شد.

یک مقام ایرانی در بندرعباس که نام او اعلام نشده به خبرگزاری رویترز گفته است که نفتکش «ام‌وی ساوتیس» غروب سه‌شنبه ۹ نوامبر/ ۱۸ آبان بندرعباس را ترک کرده است.

تانکر ترکرز می‌نویسد محموله این کشتی در ایران تخلیه شده و اکنون به سمت جنوب در حرکت است. گزارش شده که مقصد کشتی دبی است اما ظاهرا بر اساس اعلام تانکر ترکرز مسیر آن فعلا خلیج عمان است.

تکذیب درگیری سپاه و نیروهای آمریکایی

شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه هفته گذشته خبر داد که آمریکا یک کشتی حامل نفت ایران را مصادره کرده و نفت آن را به این نفتکش ویتنامی انتقال داده و نیروهای سپاه پاسداران سپس با اجرای «عملیات هلی‌بُرن بر روی عرشه نفتکش آن را به تصرف خود درآورد و نفتکش را به‌ سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کرد.»

جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم با انتشار نامه‌ای از سپاه پاسداران تقدیر کرد. این تقدیرنامه به‌عنوان تأیید این خبر درک شد. اما  جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا ۳ نوامبر/ ۱۲ آبان ضمن تکذیب درگیری سپاه و نیروهای آمریکایی گفت:

 «ادعاهای ایران را شنیده‌ام. این ادعا از اساس و مطلقا دروغ است و حقیقت ندارد. این اظهارات مضحک است و تنها ربایشی که صورت گرفته به دست ایران بوده است.»

یک روز بعد فو تو هنگ، سخنگوی وزارت خارجه ویتنام در مصاحبه با رویترز از رایزنی مقامات ویتنانی با مقامات ایرانی برای آزادسازی نفت‌کش خبر داد.   

نفت‌فروشی روی عرشه

سپس «یک کارشناس سپاه پاسداران» در مصاحبه با یکی از شبکه‌های صداوسیما گفت ایران برای فروش نفت خود و دور زدن تحریم‌ها در مکانی غیر از بندرهای خود نفت را از طریق نفتکش به مشتری تحویل می‌دهد.

بنا به توضیحات این «کارشناس سپاه» دو کشتی ویتنامی پس از اتمام بارگیری نفت ایران با ظرفیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه با سر رسیدن نیروی دریایی آمریکا بدون آنکه پول نفت را روی عرشه بپردازند محل را ترک کردند. سپس به همین دلیل یکی از دو کشتی توسط نیروهای سپاه شناسایی و توقیف شد.

مقام‌های حکومت ایران این رویدادها را به‌عنوان «شکست آمریکا» ‌و نشانه اقتدار سپاه پاسداران جلوه دادند. همزمان با انتشار خبر توقیف نفتکش توسط سپاه پاسداران، وزارت خارجه دولت سیزدهم اعلام کرد پس از ۱۶۰ روز تاخیر، دوباره به میز مذاکرات احیای برجام در وین باز می‌گردد.