روز چهارشنبه ۱۹ آبان، بالاخره تصمیم دولت سیزدهم در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی روشن شد. لایحه دولت گرچه شبیه به متمم بودجه ۱۴۰۰ تنظیم شده ولی آنطور که مجلس و تیم اقتصادی دولت می‌گویند، مرحله مقدماتی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه ۱۴۰۱ است.

دولت اگر طبق برنامه عمل کند، لایحه بودجه سال آینده را تا دوهفته دیگر به مجلس خواهد فرستاد و آن وقت گستره برنامه شوک‌درمانی دولت ابراهیم رئیسی، عضو هیات مرگ روشن‌تر خواهد شد.

اما پیش از آنکه لایحه تعیین تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی به مجلس ارسال شود، ابراهیم رئیسی در شامگاه سه شنبه ۱۸ آبان‌ماه با گروهی از اقتصاد‌دان‌ها جلسه‌ای برگزار کرد.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، بخشی از روایت اقتصاد‌دان‌های حاضر در جلسه را منتشر کرده است. احمد توکلی، حسین راغفر، محمد خوش‌چهره و پرویز داوددی از جمله افرادی هستند که در این جلسه حضور داشته‌اند.

خبرگزاری فارس نوشته که این افراد با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در شورایط کنونی مخالفت کرده‌اند. حسین راغفر البته در هفته‌های گذشته چندین بار هشدار داده بود که حذف ارز ترجیحی به شورش‌های عمومی منجر خواهد شد. او در مصاحبه با تسنیم بر جنبه دیگری متمرکز شده و گفته که او طرفدار حذف یارانه پنهان دولت برای بنگاه‌های خصولتی است چرا که «این یارانه‌ها به مردم پرداخت نمی‌شود و به بنگاه‌هایی پرداخت می‌شود که سهم این بنگاه‌ها در اقتصاد ملی شفاف نیست و مبتنی بر رشد رفاه عمومی نیست، بسیاری از این یارانه‌هایی که دولت پرداخت می‌کند به بنگاه‌های خصولتی پرداخت شده است که معلوم نیست با این منابع چه کرده اند.»

او گزارشی از پرداخت یارانه به شرکت‌های رانتی ارائه کرد و گفت: «در سال گذشته ۲۰ شرکت خصولتی ۲۵۰ هزار میلیارد تومان سود خالص داشته‌اند در حالی که همین ۲۰ شرکت در سال نود و هفت، ۷۶ هزار میلیارد تومان سود داشته‌اند که در آن زمان هم عدد بزرگی بوده است. این شرکت‌ها از رایانه‌های بسیار گسترده‌ی انرژی در کشور برخوردار هستند یعنی آب، برق و گاز و سنگ معدن بسیار ارزان از دولت در یافت می‌کنند که در مقایسه با رقبای خارجی خودشان باید ارقام بسیار بالاتری پرداخت کنند.»

پیشنهاد راغفر این است که دولت به جای حذف ارز ترجیحی برای تامین کسری بودجه که قطعا به انفجار قیمتی منجر خواهد شد، « یارانه همین ۲۰ بنگاه اقتصادی و مابقی بنگاه‌های این چنینی را بردارد.»

احمد توکلی هم به خبرگزاری فارس گفت که او به رئیسی و محسن رضایی، معاون اقتصادی دولت گفته است که نمی‌توان بدون بررسی تبعات حذف ارز ترجیحی بر معیشت مردم دست به این اقدام زد.

فارس در گزارش خود نوشته بود که دولت تصمیم دارد در روزهای آینده جلسات بیشتری با اقتصاد‌دان‌ها در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برگزار کند ولی ساعتی پس از انتشار این گزارش، دولت مرحله نخست برنامه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را اجرا کرد و لایحه متمم بودجه ۱۴۰۰ در زمینه ارز ترجیحی و پرداخت مابه‌التفاوت به چند دهک را به مجلس فرستاد.

درباره ترکیب ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) بنگرید به این اطلاعیه تحریریه زمانه