ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی که با حوثی‌های وابسته به ایران در یمن می‌جنگد، روز چهارشنبه ۱۹ آبان اعلام کرد که نیروهایش در راستای استراتژی خود برای حمایت از دولت یمن در حال تجدید آرایش هستند و عقب‌نشینی نمی‌کنند.

منابع امنیتی یمن در روزهای گذشته به رویترز گفته بودند که ارتش سعودی از یک پایگاه نظامی بزرگ در منطقه بریقه در شهر بندری عدن در جنوب این کشور عقب‌نشینی کرده و نیروها، ادوات نظامی و توپخانه سنگین را خارج کرده است.

منابع گفتند که برخی از نیروها و تجهیزات در کشتی‌های جنگی در بندر عدن بارگیری شده بودند، در حالی که برخی دیگر از فرودگاه این شهر و با استفاده از هواپیماهای نظامی از یمن خارج شدند. شاهدان گفتند که کاروان‌های طولانی ارتش عربستان سعودی روز سه‌شنبه ۱۸ آبان در حال حرکت از پایگاه نظامی بریقه به سمت بندر عدن بودند.

ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به رویترز گفت: گزارش‌های منتشر شده درباره خروج نظامیان سعودی از جنوب یمن «بی‌اساس» است.

این ژنرال سعودی گفت «جابه‌جایی و تجدید آرایش نیروها بر اساس ارزیابی عملیاتی و تاکتیکی» یک عملیات استاندارد «در همه نیروهای نظامی در سراسر جهان» است.

اما به رغم این اظهارات به نظر می‌رسد عقب‌نشینی نیروهای سعودی پیامد دیپلماسی سخت‌گیرانه ایالات متحده و سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ هفت‌ ساله‌ای است که ده‌ها هزار کشته برجای گذاشته و میلیون‌ها نفر را در معرض خطر گرسنگی قرار داده است.

تیموتی لندرکینگ، فرستاده آمریکا در امور یمن، این هفته در حالی از ریاض دیدن کرد که واشنگتن به عربستان سعودی برای رفع محاصره بنادر تحت کنترل حوثی‌ها فشار می‌آورد، شرطی که گروه همسو با ایران برای آغاز گفت‌وگوهای آتش‌بس مطرح کرده است.

با این حال، ریاض ابتدا تضمین آمریکا برای دریافت سامانه‌های دفاع موشکی را مطالبه کرده است. عربستان نیاز دارد تا سامانه‌های دفاعی خود را در برابر حملات حوثی‌ها با هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های بالستیک تقویت کند.

پنتاگون هفته گذشته اعلام کرد، وزارت امور خارجه آمریکا اجرای اولین قرارداد فروش عمده تسلیحات خود به عربستان سعودی در دوران ریاست جمهوری جو بایدن را با فروش ۲۸۰ موشک هوا به هوا به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار تأیید کرد.

‌ساکنان صنعا به رویترز گفته‌اند که اواخر روز چهارشنبه ۱۹ آبان، پس از حملات هوایی هواپیماهای جنگی ائتلاف، صدای انفجارهای شدید در سراسر پایتخت یمن شنیده شد. سخنگوی ارتش حوثی‌ها گفت حمله سعودی‌ها در پاسخ به شلیک چندین موشک بالستیک توسط حوثی‌ها به مناطق جنوبی عربستان و استان‌های مأرب و تعز انجام شده است.

با هدف افزایش فشار بر سیاستمداران سعودی، سفرای پنج عضو دائمی شورای امنیت در روزهای گذشته با محمد الجابر، سفیر عربستان سعودی در یمن دیدار کردند و در آن بر لزوم تنش‌زدایی از جمله پایان فوری خصومت‌ها در منطقه مأرب تأکید کردند.

در بیانیه‌ای که پس از این دیدار منتشر شد، آمده است:

«همه طرف‌های یمنی باید برای دستیابی به راه‌ حل سیاسی جامع برای پایان دادن به بحران یمن و کاهش آلام مردم این کشور، به صورت واقعی با هم مذاکره کنند.»

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۵ پس از فرار عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن به عربستان سعودی حمله به حوثی‌ها برای بیرون راندن آن‌ها از صنعا را آغاز کردند.

امارات از سال ۲۰۱۹ حضور نظامی خود را در این کشور کاهش داده است. عربستان سعودی اما خروج از یمن را با موضوعات دیگری گره زده است. با ابتکار بغداد، تا کنون چندین دور گفت‌وگوی امنیتی میان‌ مقام‌های جمهوری اسلامی و عربستان سعودی در پایتخت عراق برگزار شده است. عربستان سعودی جنگ یمن را به عنوان جنگ نیابتی با سپاه قدس در نظر می‌گیرد و گفته که حاضر نیست همسایه جنوبی‌اش تحت تسلط جمهوری اسلامی قرار داشته باشد.