معلمان و فرهنگیان ایران در دست‌کم در ۲۷ استان‌ و ۷۰ شهر کشور روز پنج‌شنبه ۲۰ آبان در اعتراض به وضعیت معیشتی مقابل اداره آموزش و پرورش شهرها تجمع اعتراضی بر پا کردند.

شهرهای مختلف استان‌های لرستان، کردستان، خوزستان، تهران، البرز، گیلان، فارس، اصفهان، مازندران، همدان، بوشهر، کرمانشاه، خراسان شمالی، چهارمحال‌و‌بختیاری، آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، قزوین، کهگیلویه ‌و ‌بویراحمد شاهد این اعتراضات بودند. در شهرهای بندرعباس، مشهد، کرمان، قم، ایلام، اراک، یزد، زنجان نیز این تجمعات با استقبال معلمان روبه‌رو شد.

این گردهمایی‌ها در حالی برگزار شد که نیروهای امنیتی در برخی از شهرها حضور داشتند و نیروی انتظامی چند تن از فرهنگیان تجمع‌کننده در جلوی مجلس، از جمله مسعود فرهیخته از کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر را دستگیر و به نقطه‌ نامعلومی منتقل کردند.

تجمع اعتراضی معلمان و فرهنگیان ایران ـ پنج‌شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ ـ عکس از کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

نیروهای امنیتی در هفته‌های اخیر برخی از فعالان صنفی و کانون‌ها و انجمن‌های صنفی را برای تعلیق تجمع ۲۰ آبان تحت فشار قرار داده بودند اما آن‌ها بر تحقق مطالبات معلمان پافشاری کردند.

شعارهایی که معلمان در این تجمعات سر دادند از جمله این‌ها بود: «معلم داد بزن حقتو فریاد بزن»، «معلم زندانی آزاد باید گردد»، «یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل می‌شه»، «وعده‌های دروغین، وعده‌های مسئولین»، «معلم به‌پا خیز برای رفع تبعیض»، «اجرای همترازی بدون حقه‌بازی»، «رتبه‌بندی حل نشه کلاس‌ها تعطیل می‌شه»، «نه تسلیم نه سازش همسان‌سازی بی‌خواهش»، معلم زندانی آزاد باید گردد، «معلم قیام کن از حق خود دفاع کن»، «فرهنگی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد».

اصلی‌ترین خواسته معلمان اجرای رتبه‌بندی حقوق فرهنگیان است که در آخرین روزهای کاری دولت حسن روحانی به مجلس ارائه شد اما مسعود میرکاظمی، رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه در شهریورماه گفت دولت به دلیل این‌که منابع مالی این لایحه مشخص نیست، اجرای آن را متوقف کرده است.

معلمان معترض خواستار این هستند که در قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان، اعم از معلمان رسمی و قراردادی و تازه استخدام شده، معادل ۸۰ درصد حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها تعیین شود.

تجمع اعتراضی معلمان و فرهنگیان ایران ـ پنج‌شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ ـ عکس از کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

اجرای نظام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یکی دیگر از خواست‌های معلمان است. بازنشستگان به‌ویژه بازنشستگان تأمین اجتماعی با مشکلات معیشتی و بهداشتی و درمانی متعددی روبه‌رو هستند. همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز که دولت موظف به اجرای آن است به سرنوشت رتبه‌بندی معلمان دچار شده و اعتراض بازنشستگان به این شرایط با سرکوب پاسخ گفته می‌شود.

در بیانیه پایانی تجمع سراسری روز پنج‌شنبه معلمان آمده است:

«دولت‌ها و مجلس‌های گذشته بیش از ۱۴ سال است که اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری را برای آموزش و پرورش شاغلین و بازنشستگان به بهانه‌های گوناگون به تأخیر می‌اندازند. اجرای قانون را در حق فرهنگیان به بهانه‌ی افزایش تورم نادیده می‌گیرند. فرهنگیانی که به زیر پا گذاشتن قانون توسط حاکمیت اعتراض می‌کنند، با برخوردهای شدید امنیتی مانند: زندان‌های طولانی‌مدت، ضرب‌وشتم در خیابان، اخراج، تبعید و محرومیت‌های گوناگون روبه‌رو می‌شوند.»

تجمع‌کنندگان افزوده‌اند:

«به حاکمیت هشدار می‌دهیم که بدون اغراض شخصی و جناحی، بدون فریبکاری، برای جلوگیری از انحطاط آموزش و پرورش کشور به خواسته‌های فرهنگیان توجه کرده و در برطرف کردن مشکلات آنان اقدام نماید:
آزادی معلمان زندانی
آموزش رایگان و باکیفیت برای جوانان
اجرای نظام رتبه‌بندی ۸۰ درصد حقوق هیات علمی دانشگاه‌ها
اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان
بستن پرونده‌های فعالان صنفی
مشکلات آموزشیاران نهضت سواد آموزی
رسیدگی به مشکلات مربیان پیش‌دبستانی
پاداش پایان خدمت بازنشستگان
پرداخت حق‌التدریس معلمان
رسیدگی به مشکلات معلمان خرید خدمت
بازگشت به کار معلمان اخراجی
انتخاب وزیر از میان فرهنگیان، واگذار کردن مدیریت صندوق ذخیره‌ فرهنگیان به سهامداران آن صندوق.»

آن‌ها گفته‌اند اجرای ناقص رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را نخواهند پذیرفت و «در صورت ادامه‌ بی‌اعتنایی به خواسته‌های آنان، در چند هفته‌ آینده این اعتراضات به شیوه‌های گوناگون همچنان دنبال خواهد شد.»