لیر ترکیه در روز پنج‌شنبه ۲۰ آبان / ۱۱ نوامبر به سقوط خود ادامه داد و به پایین‌ترین سطح خود یعنی یک دلار معادل ۹,۹۷۵ لیر رسید.

ارزش لیر در طول روز در برابر دلار تا ۱,۲ درصد پایین آمد و به آستانه روانی ۱۰ کاهش یافت.

حدود ظهر پنج‌شنبه لیر سقوط خود را کاهش داد و یک دلار به ارزش ۹,۸۸ لیر رسید. ارزش پول ترکیه که بدترین وضعیت در بازارهای نوظهور در سال جاری را دارد، در برابر یک یورو نیز به ۱۱,۴۳۸۶ لیر رسید و به پایین‌ترین سطح روزانه خود نزدیک شد.

لیر امسال عمدتاً به دلیل نگرانی در مورد اعتبار سیاست پولی ۲۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است زیرا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به‌منظور تقویت رشد اقتصادی با وجود تورم نزدیک به ۲۰ درصد، بر کاهش نرخ بهره تأکید می‌کند.

از سپتامبر گذشته (شهریور)، بانک مرکزی با این استدلال که فشارهای تورمی موقتی است، نرخ بهره خود را در مجموع ۳۰۰ واحد پایه کاهش داده و به ۱۶ درصد رسانده است. بانک مرکزی ترکیه در یکم مهر / ۲۳ سپتامبر به‌صورت غیرمنتظره‌ای نرخ بهره بانکی در آن کشور را یک درصد کاهش داد و سپس این کاهش ادامه یافت.

همزمان با اوج گرفتن نرخ تورم، نرخ بیکاری نیز بالا رفته و اصرار اردوغان بر کاهش نرخ بهره بانکی احتمال رشد نرخ تورم را باز هم افزایش داده است.

رویترز نوشته است انتظار می‌رود بانک مرکزی ترکیه در هفته آینده ۱۰۰ واحد دیگر نرخ بهره را کاهش دهد و به ۱۵ درصد برساند.

کریستین ماگیو، تحلیلگر TD Securities، بانک سرمایه‌گذاری کانادایی و ارائه‌دهنده خدمات مالی در سراسر جهان، گفت:

«ترکیه به‌طور فزاینده‌ای برای سرمایه‌گذاران خارجی جذابیت کمتری می‌یابد. در صورت کاهش بیشتر نرخ بهره، بازده واقعی ممکن است به منفی ۵۰۰ یا ۶۰۰ واحد پایه برسد و از نظر تاریخی، هر سطحی از کاهش نرخ بهره که تا این حد با بقیه بازار ناهماهنگ باشد، چشم‌انداز خوبی برای ترکیه به ارمغان نخواهد آورد.»

سرمایه‌گذاران خارجی در سال‌های اخیر به دلیل دخالت‌‌‌های سیاسی در سیاست‌گذاری پولی مانند ‌‌‌تورم دورقمی، نرخ بهره منفی و اندک ذخایر ارزی این کشور سرمایه خود را از ترکیه خارج کرده‌اند.

افزایش قیمت‌ها

«دویچه بانک» آلمان پیش‌بینی کرده است که نرخ‌ بهره در ترکیه، در دو ماه نوامبر و دسامبر ۱۰۰ واحد کاهش خواهد یافت.

دویچه بانک گفت:

«ما انتظار داریم در پایان سال تورم کلی در ترکیه به ۱۹,۵ درصد برسد و در نیمه نخست سال آینده بالای ۲۰ درصد باقی بماند.»

داده‌ها نشان می‌دهند که ذخایر‌ ارزی ترکیه در هفته گذشته به ۲۳۳ میلیارد دلار رسید و نسبت به ماه سپتامبر که کاهش نرخ بهره آغاز شد، اندکی کاهش یافت. ذخایر ارزی مجموع دارایی‌هایی است که به صورت ارز‌های خارجی یا طلا در اختیار بانک‌های مرکزی یا دولت‌ها قرار دارد.

تورم در ترکیه در بیشتر مقاطع پنج سال گذشته دو رقمی بوده است و قیمت مواد غذایی در ماه گذشته نسبت به سال گذشته نزدیک به ۳۰ درصد افزایش یافته است. تورم کلی قیمت مصرف‌کننده در ماه گذشته ۱۹,۹ درصد بود.