با افزایش شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در کشورهای غرب اروپا، دولت‌های اروپایی تدابیر جدیدی در نظر گرفته‌اند.

شهر اوترخت واقع در هلند امسال مراسم سنتی سالانه استقبال از «سانتا» را لغو کرد. در شهر کلن آلمان مراسم کارناوالی که هر سال برگزار می‌شد لغو شد و اتریش نیز در نظر دارد تا محدودیت‌های بیشتری را در مورد افرادی که واکسن نمی‌زنند اعمال کند. احتمال می‌رود در روزهای آینده تعطیلی‌ها و اعمال مقررات بیشتری در راه باشد.

بیش از دو سال از آغاز بحران کرونا در جهان می‌گذرد، پنج میلیون قربانی حاصل شیوع این ویروس بوده است.

اینک در غرب اروپا که نسبتاً بالاترین میزان افراد واکسن‌زده را دارد (حدود ۶۰ درصد شهروندان دست‌کم دو واحد واکسن را دریافت کرده‌اند) موج جدیدی از شیوع کووید-۱۹آغاز شده که کشورهای هلند، آلمان، ایتالیا و اتریش را فراگرفته است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد، نرخ مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا طی هفته گذشته در اروپا ۱۰ درصد افزایش داشت.

یک مقام سازمان جهانی بهداشت گفت که اروپا اینک «به مرکز پاندمی» بازگشته است.

بخش عمده‌ای از بازگشت دوباره موج بیماری از کشورهای شرق اروپا و روسیه آغاز شد و اینک به غرب قاره رسیده است.

از مجموع ۲۴۰ کشور جهان، میزان ابتلا همچنان در ۵۵ کشور رو به افزایش است. نرخ ابتلا در روسیه، اوکراین و یونان به بالاترین حد خود از زمان آغاز پاندمی رسیده است. 

کشورهای واقع در اروپای شرقی از جمله کشورهایی هستند که کمترین نرخ واکسیناسیون را در منطقه داشته‌اند. بیش از نیمی از موارد اخیر ابتلا در سراسر جهان مربوط به کشورهای اروپایی بوده است. 

در کشورهایی نظیر بریتانیا و آلمان در غرب اروپا نرخ ابتلا به موارد جدید کووید-۱۹ بیش از هر زمانی گزارش شده است.

کارشناسان بهداشتی دلیل بروز موج جدید در غرب اروپا را وجود جمعیت واکسن نزده، معاشرت‌های اجتماعی پس از تعطیلی‌ها بدون رعایت موارد ایمنی، و نیز کم اثر شدن واکسن با مرور زمان عنوان کرده‌اند.

با این وجود به دلیل این‌که بخش عمده جامعه واکسینه هستند، بیمارستان‌ها در غرب اروپا مانند گذشته و اوایل دوران کرونا تحت فشار نیستند و بیماران را راحت‌تر درمان و رسیدگی می‌کنند. 

استفاده از پاسپورت واکسن که گواهی دریافت هر دو واحد واکسن است، اکنون در اغلب کشورهای اروپایی رایج است.

با این وجود محدودیت‌های بیشتری به‌ویژه در غرب اروپا در راه است. گفته می‌شود دولت هلند به زودی دو هفته تعطیلی محدود که برخی کسب و کارها را شامل می‌شود، اعلام می‌کند. در آلمان نیز قانونگزاران به دنبال تصویب قوانینی هستند که راه را برای اعمال تدابیر بیشتر باز کند. 

در بریتانیا، که تابستان امسال محدودیت‌های اعمال شده را برداشت اکنون موج بیماری بالا گرفته است. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا با این وجود اصرار دارد که مردم باید بتوانند با ویروس زندگی کنند.

اسپانیا که زمانی در صدر کشورهای کرونازده اروپایی قرار داشت، اینک ۸۰ درصد جمعیت واکسینه شده دارد. با وجود این که تعداد مبتلایان جدید در روزهای اخیر در اسپانیا افزایش یافته اما به نظر می‌رسد که بیماری تحت کنترل است. 

چندین کشور اروپایی به دنبال این هستند که برای واکسیناسیون فشار بیشتری بیاورند. آلمان مراکز واکسیناسیون را بازگشایی کرده تا روند تزریق واحد سوم (دوز بوستر یا تقویتی) را تسریع کند.

فرانسه و ایتالیا نیز همچنان به دنبال افزایش تعداد جمعیت واکسینه شده و تزریق واحد سوم هستند.

کارشناسان بهداشتی با خوش‌بینی می‌گویند که به لطف واکسیناسیون گسترده در جهان و نیز ایمنی ناشی از ابتلا به صورت طبیعی، روزهای بد پاندمی را پشت سر گذاشته‌ایم. 

با این وجود پاندمی ریشه‌کن نشده و کارشناسان بهداشتی به‌ویژه با فرا رسیدن فصل سرد نسبت به موج جدید بیماری هشدار می‌دهند.

ماریا ون کرکهوف، اپیدمیولوژیست ارشد از سازمان جهانی بهداشت می‌گوید:

«ما فکر می‌کنیم که از حالا تا پایان سال ۲۰۲۲، بالاخره ویروس را تحت کنترل در خواهیم آورد… یعنی به جایی می‌رسیم که موارد شدید بیماری و مرگ به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد.»

بیماری کووید-۱۹ در جهان  حدود ۲۵۰ میلیون نفر را مبتلا کرده و بیش از ۵ میلیون قربانی بر جای گذاشته است. واکسیناسیون گسترده جهانی ادامه دارد و بیش از ۷ میلیارد دوز واکسن به مردم جهان تزریق شده اما توزیع واکسن عادلانه نبوده است.

در حالی که بخش عمده جمعیت کشورهای ثروتمند واکسینه شده‌اند در کشورهای فقیر و از جمله بسیاری از کشورهای قاره آفریقا هنوز بسیاری به واکسن کرونا  دسترسی ندارند.