رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمعه ۱۲ نوامبر/ ۲۱ آبان در حاشیه «کنفرانس امنیت هسته ای» گفت: ابراهیم رئیسی از زمان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری تماسی با او نداشته است.

او که آخرین بار سپتامبر / مهر ماه به ایران سفر و در آنجا تنها با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ملاقات کرد، این اقدام دولت ایران را «حیرت آور» خواند و افزود: من هیچ تماسی با دولت جدید که بیش از ۵ ماه در آنجا مسقر است، نداشته ام».

گروسی ادامه داد: «من فکر می‌کردم باید خیلی زودتر از این‌ها تماس داشتیم… لیست طولانی از مواردی وجود دارد که باید در باره آن‌ها صحبت کنیم.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مکالمات فنی با محمد اسلامی، رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران را تنها «استثناء» ارتباط با دولت جمهوری اسلامی برشمرد.
او امیدوار بود که پیش از نشست شورای حکام آژانس که ۲۲ نوامبر برگزار می‌شود بتواند به ایران سفر کند.

ایران از آذر ماه سال قبل به دنبال تصویب قانون «اقدامات راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت» در مجلس شورای اسلامی سطح همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش داده است.

گروسی که شهریور امسال به تهران رفته بود، در پایان دیدار با اسلامی اظهار امیدواری کرده بود دوباره به تهران بازگردد و مذاکرات را در سطح بالاتری ادامه بدهد.

در جریان آخرین سفر گروسی به تهران دو طرف بر سر تعویض کارت حافظه دوربین های مراکز هسته ای توافق کردند اما همان زمان نیز مشخص شد که ایران اجازه نداده است کارت حافظه دوربین های مستقر در تأسیسات مرتبط با ساخت سانتریفیوژ در کرج (تسا) جایگزین شود.

تأسیسات هسته ای کرج در تابستان امسال با حملات خرابکارانه ای که به اسرائیل نسبت داده می شود، آسیب دید. ایران نیز این موضوع را عامل جلوگیری از نسب دوربین در این مرکز اعلام کرده است.

دوربین های نظارتی و پیدا شدن اورانیوم غنی شده در برخی مراکز هسته ای ایران از جمله موارد مورد اختلاف جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
جمهوری اسلامی ایران در ماه های گذشته بر غلظت و سرعت غنی سازی اورانیوم افزوده و به ادعای مقامات رسمی ذخایر اورانیوم غنی شده اش به ۲۱۰ کیلوگرم رسیده است.

علی باقری کنی که به عنوان مسئول هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی در دولت سیزدهم معرفی شده است، در هفته گذشته به اروپا سفر کرد تا مقدمات مذاکرات احیاء برجام که قرار است از ۲۹ نوامبر در وین آغاز شود، را فراهم کند.

ایران خواستار لغو تحریم هایی که پس از خروج یکجانبه دونالد ترامپ از برجام وضع شده و انجام تعهدات کشورهای اروپایی در برابر کاهش غنی سازی اورانیوم و فعالیت‌های هسته ای است. خواسته‌ای که هنوز بر سر آن اختلاف نظر وجود دارد و بعید به نظر می‌رسد در مذاکرات آتی وین نیز توافقی بر سر آن حاصل شود.