گروه مادران پارک لاله، که متشکل از جمعی از مادران دادخواه است، در آستانه دومین سالگرد کشتار معترضان در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ با صدور بیانیه‌ای باخانواده‌ جان باخته‌ها اعلام همبستگی کردند و جنایت آبان را محکوم کردند.

در این بیانیه که دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ منتشر شد، مادران پارک لاله اعلام کردند «برای دستیابی به آزادی، دموکراسی و برقراری عدالت باید با سایر جنبش‌های مستقل و مردمی همراه و هم‌صدا شد».

در بخشی از این بیانیه چنین آمده است:

«حکومت اسلامی-فاشیستی- فاسد و فریب‌کار ایران بیش از ۴ دهه است که به وحشیانه‌ترین و ناعادلاته‌ترین شکل ممکن برنامه حذف پویندگان آزادی، عدالت و رفع تبعیض را در برنامه خود قرار داده و اجرا کرده است تا افراد و گروه‌ها امکان اعتراض به ظلم‌ها، بی‌عدالتی‌ها، تبعیض‌ها، محرومیت و نابرابری‌های بی رویه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این حکومت را نداشته باشند و این نظام فاشیستی با مسئولان سراپا فاسد و ظالم‌اش، علی‌رغم نابود کردن کشور و جامعه و به قهقرا بردن زندگی مردم، کماکان بتوانند سر پا بمانند.»

مادران پاک لاله در بیانیه خود همچنین به بازداشت‌های گسترده در آستانه دومین آبان ۹۸ و ایجاد فضای امنیتی و تحت فشار دادن خانواده‌های دادخواه اشاره کرده و این اقدامات به محکوم کرده‌اند. آنها از حضور خانواده‌های دادخواه و افشاری حقیقت با وجود فشارها و تهدیدهای امنیتی در دادگاه مردمی آبان تریبونال که در روزهای گذشته در لندن برگزار شد، تقدیر کردند.

مادران پارک لاله در پایان بیانیه خود از اعتراض‌ها و اعتصاب‌های کارگران، زحمتشکان و تمامی آزادی‌خواهان ایران حمایت کردند و چرخه بی‌عدالتی، تبعیض، نابرابری‌های اجتماعی، سرکوب، بازداشت، شکنجه و اعدام را به شدت محکوم کردند و دادخواهان خواستند برای دستیابی به مطالب زیر با آنها همراه شوند:

«۱) لغو مجازات شلاق و اعدام از جمله؛ اعدام، ترور، کشتار خیابانی، شلاق، شکنجه، سنگسار و قصاص ۲) آزادی بدون قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی ۳) محاکمه و مجازات آمران و عاملان تمامی جنایت‌های صورت گرفته توسط مسئولان جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تا به امروز در دادگاه‌هایی علنی، عادلانه و مردمی. ما هم چنین اعتقاد عمیق داریم که این خواسته‌ها با اتحاد و همبستگی و مبارزات پیگیر ما دادخواهان به دست خواهد آمد ۴) آزادی بیان و اندیشه ۵) حق داشتن تجمع و اعتصاب و تشکل و احزاب مستقل ۶) رفع هرگونه تبعیض ۷) جدایی دین از حکومت.»

در جریان اعتراض‌های سراسری آبان ۹۸ که ابتدا نسبت به گرانی بنزین آغاز شد، تعدادی زیادی از شهروندان معترض توسط نیروهای امنیتی-نظامی کشته شدند. خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی که در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹​ / دوم دی ۹۸ منتشر شد، به نقل از چند منبع آگاه در «وزارت کشور» که نامی از آنها برده نشده، از کشته شدن بیش از هزار و ۵۰۰ نفر در جریان اعتراضات آبان خبر داد.

سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود که به تاریخ۲۳ آبان ن۱۴۰۰ هویت دستکم ۲۳۲ نفر از جان‌باختگان اعتراض‌های آبان ۹۸ را تاکنون تایید کرده است.