یک هیئت نظارتی سازمان ملل متحد با توجه به تشدید درگیری‌ها در بندر مورد مناقشه حدیده در یمن، از طرف‌های درگیر خواست بر سر این بندر وارد گفت‌وگوهای جدید شوند.

گفت‌وگوهای پیشین در استکهلم در اواخر سال ۲۰۱۸، به توافقی میان دولت مورد حمایت عربستان سعودی، و حوثی‌ها منجر شد که از پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران برخوردارند. در گفت‌وگوهای استکهلم که با نظارت سازمان ملل صورت گرفت، هر دو طرف موافقت کردند که علاوه بر برقراری آتش‌بس در حدیده، نیروهایشان را به صورت کامل از این بندر خارج کنند. این توافق اما هرگز محقق نشد.

هیئت نظارتی سازمان ملل دوشنبه ۱۵ نوامبر / ۲۴ آبان اعلام کرد خروج نیروهای مشترک یمنی از شهر حدیده، الدریهمی، بیت الفقیه و بخش‌هایی از التحیطه و متعاقب آن تصرف حوثی‌ها «یک تغییر عمده» در خط مقدم درگیری‌های یمن است و می‌بایست طرفین بر سر آن به پای میز مذاکره بنشینند.

بر مبنای گزارش شبکه الجزیره عقب‌نشینی ناگهانی نیروهای ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی از حومه حدیده در ادامه به پیشروی شورشیان حوثی موسوم به انصارالله یمن انجامیده است. نیروهای ائتلاف نیز در واکنش، مناطقی در جنوب حدیده را هدف حملات هوایی قرار دادند.

نیروهای ائتلاف که در هفته گذشته از مناطقی از دو بخش بیت الفقیه و التحیطه در شرق و جنوب استان الحدیده به سمت الخوخا و المخا عقب نشستند، انجام ۱۱ حمله هوایی در «خارج از مناطق تحت پوشش پیمان استکهلم» را تأیید کردند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از دو منبع نظامی نوشت شورشیان حوثی با نیروهای ائتلاف در منطقه حیس در جنوب حدیده درگیر شده‌اند.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۵ پس از فرار عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن به عربستان سعودی حمله به حوثی‌ها برای بیرون راندن آن‌ها از صنعا را آغاز کردند.

ژنرال ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی، که پیشتر نیز دلیل خروج از حدیده را آرایش مجدد نیروها اعلام کرده بود، تأکید کرد که برای حمایت از جبهه‌های دیگر و در راستای «برنامه‌های آینده» ائتلاف دستور به خروج نیروها از حدیده داده است.

https://www.radiozamaneh.com/692420

هیئت نظارت بر توافق حدیده سازمان ملل (UNMHA ) و نمایندگان دولت یمن اما می‌گویند این تصمیم ائتلاف بدون اطلاع آن‌ها انجام شده است. طبق گزارش‌ها برخی از واحدهای یمنی نیز تصمیم بحث‌برانگیز عقب‌نشینی نیروها، از جمله نیروهای ساحل دریای سرخ، از حدیده را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

با این‌حال به نظر می‌رسد عقب‌نشینی نیروهای سعودی، پیامد دیپلماسی سخت‌گیرانه ایالات متحده و سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ هفت‌ ساله‌ای است که ده‌ها هزار کشته برجای گذاشته و میلیون‌ها نفر را در معرض خطر گرسنگی و بیماری قرار داده است.

امارات متحده عربی از سال ۲۰۱۹ حضور نظامی خود را در یمن کاهش داده است. عربستان سعودی اما خروج از یمن را با موضوعات دیگری گره زده است. با ابتکار بغداد، تا کنون چندین دور گفت‌وگوی امنیتی میان‌ مقام‌های جمهوری اسلامی و عربستان سعودی در پایتخت عراق برگزار شده است. عربستان سعودی جنگ یمن را به عنوان جنگ نیابتی با سپاه قدس در نظر می‌گیرد و گفته که حاضر نیست همسایه جنوبی‌اش تحت تسلط جمهوری اسلامی قرار داشته باشد.

هزاران تن دیگر در یمن آواره شدند

سازمان ملل متحد اعلام کرد درگیری‌های حدیده به آواره‌شدن هزاران نفر از ساکنان این منطقه منجر شده است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) به نقل از منابع دولتی یمن اعلام کرد:

«حدود ۷۰۰ خانواده متشکل از نزدیک به ۴۹۰۰ نفر آواره شده و به الخوخا، در ۱۰۰ کیلومتری جنوب شهر حدیده پناه برده‌اند. همزمان ۱۸۴ خانواده دیگر که تقریباً ۱۳۰۰ تن دیگر را شامل می‌شوند به سمت شهر ساحلی المخا در دریای سرخ فرار کرده‌اند.»

بخشی از این آوارگان در چادرهای محدود برپاشده توسط سازمان‌های بشردوستانه اسکان داده شده‌اند.

از سوی حوثی‌ها اما «هیچ جابه‌جایی در مناطق تحت کنترل»شان گزارش نشده است.

سازمان ملل می‌گوید پیشروی حوثی‌ها ممکن است به باز شدن برخی مسیرها برای عبور غیرنظامیان میان استان‌های حدیده و صنعا منجر شود.

شورشیان حوثی همزمان با نیروهای دولت یمن بر سر کنترل استان مأرب درگیرند. استان مأرب به واسطه قرار گرفتن در مرکز یمن نقطه اتصال استان‌های غربی به شرقی و استان‌های شمالی به جنوبی ست و منابع نفت و گاز زیادی را در خود جای داده است.