نمایندگان مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۲۵ آبان به مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رأی اعتماد ندادند. فیاضی با ۱۱۵ رأی موافق، ۱۴۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۰ رأی به‌دست آمده نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

کمیسیون آموزش ‌و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این با ۹ رأی مخالف، شش رأی موافق و دو رأی ممتنع، با گزینه فیاضی برای اداره وزارت آموزش و پرورش مخالفت کرده بود.

بدین ترتیب دومین وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم و عضو هیئت مرگ، برای وزارتخانه آموزش و پرورش از مجلس رأی نگرفت. در ۳ شهریور سال جاری، حسین باغگلی، وزیر پیشنهادی قبلی برای آموزش و پرورش هنگام رأی اعتماد به کابینه دولت سیزدهم با ۷۶ رأی موافق، ۱۹۳ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع، رأی اعتماد نگرفت و رئیسی سه ماه مهلت داشت تا فرد دیگری را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی کند.

ابراهیم رئیسی با اظهار امیدواری به این‌که مسائل کشور با تلاش دولت و با همکاری مجلس حل شود، در دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به نمایندگان مجلس گفت:

«در فرآیند انتخاب وزیر، محور شایستگی است و رفاقت، قرابت، فشار آوردن‌های رسانه‌ای موجب نمی‌شود که کسی معرفی شود.»

رئیسی افزود با بررسی‌هایی که در کارگروه‌ها انجام شد و خود او هم با مسعود فیاضی مصاحبه کرده او را «فرد صالحی» می‌داند.

رئیس دولت سیزدهم در حالی این سخنان را بیان می‌کند که مسعود فیاضی، برادر داماد علیرضا زاکانی شهردار تهران است و زمانی که زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بود و فیاضی را به‌عنوان معاون خود منصوب کرد با انتقادهای برخی نمایندگان سابق مجلس روبه‌رو شد.

رئیسی در این‌باره گفت:

«ممکن است افراد با هم اقوام و خویشاوند باشند، اما دستاوردهای زندگی خودشان مورد توجه قرار می‌گیرد.»

مسعود فیاضی از جمله مدافعان طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی»، یکی از جنجالی‌ترین طرح‌های مجلس یازدهم است که محدودیت بیشتری برای دسترسی کاربران به شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌کند و فیلترینگ را شدت می‌بخشد. مدرک تحصیلی او نیز پیشتر در مجلس محل اختلاف شده بود. مهرداد ویس کرمی، نماینده خرم آباد و از نمایندگان موافق فیاضی گفته بود او مدرک کارشناسی ارشد عمران دارد اما «اگر تحصیلات حوزوی فیاضی را معادل سازی کنند در سطح دکتری حساب می‌شود». 

در حالی‌که برخی نمایندگان مخالف فیاضی گفته بودند که او «از خانواده معلمان نیست»، رئیسی گفت:

«ما کسانی با مدارج عالی و سوابق بسیار خوب داریم، اما آن‌چه برای دولت مهم است، این است که فرد روحیه تحولی داشته باشد.»

رئیسی در سخنان خود به دفاع از فیاضی اشاره کوتاهی هم به مشکلات معیشتی معلمان کرد و فقط وعده و شعار داد و گفت:

«مسئله منزلت، شأن، جایگاه، کیفیت کار و معیشت معلمان مهم است که در دستور کار دولت و مجلس هم قرار دارد و با همکاری این دو بخش انشاءالله به نتیجه خواهد رسید.»

او درباره رتبه‌بندی حقوق معلمان نیز گفت این موضوع «با همکاری مجلس دنبال شد و امیدواریم که به نتیجه قطعی نیز برسد».

به‌تازگی در روز پنج‌شنبه ۲۰ آبان، معلمان و فرهنگیان ایران در دست‌کم ۲۷ استان‌ و ۷۰ شهر کشور در اعتراض به وضعیت معیشتی مقابل اداره آموزش و پرورش شهرها تجمع اعتراضی بر پا کردند.

اصلی‌ترین خواسته معلمان اجرای رتبه‌بندی حقوق فرهنگیان است که در آخرین روزهای کاری دولت حسن روحانی به مجلس ارائه شد اما مسعود میرکاظمی، رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه در شهریورماه گفت دولت به دلیل این‌که منابع مالی این لایحه مشخص نیست، اجرای آن را متوقف کرد.

معلمان معترض خواستار این هستند که در قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان، اعم از معلمان رسمی و قراردادی و تازه استخدام شده، معادل ۸۰ درصد حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها تعیین شود.

اجرای نظام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یکی دیگر از خواست‌های معلمان است. بازنشستگان به‌ویژه بازنشستگان تأمین اجتماعی با مشکلات معیشتی و بهداشتی و درمانی متعددی روبه‌رو هستند. همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز که دولت موظف به اجرای آن است به سرنوشت رتبه‌بندی معلمان دچار شده و اعتراض بازنشستگان به این شرایط با سرکوب پاسخ گفته می‌شود.

این خواسته‌ها و تجمعات مکرر معلمان در سراسر کشور با بی‌اعتنایی دولت مسئولان همراه بوده است.