نشست بعدی شورای حکام ۱۸ نوامبر/ ۲۷ بهمن، یازده روز قبل از ششمین دور مذاکرات احیای برجام در وین برگزار می‌شود. این پرسش مطرح است که آیا قدرت‌های غربی ممکن است قبل از برگزاری دور ششم مذاکرات وین قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کنند؟ سخنگوی وزارت خارجه فرانسه حدود دو هفته قبل گفته بود:

«پاریس همچنان بی‌اندازه نگران نقض تعهدات ایران در توافق هسته‌ای و نقض توافق با آژانس در سپتامبر/ مهر گذشته است.»

اکنون گزارش محرمانه آژانس در اختیار شورای حکام قرار گرفته است. خبرگزاری رویترز که نسخه‌ای از این گزارش را رویت کرده می‌نویسد آژانس در این گزارش یادآوری کرده است که ایران همچنان مانع از دسترسی بازرسان به تأسیسات تسای کرج می‌شود.

ایران در این تأسیسات قطعات سانتریفیوژهای پیشرفته را تولید می‌کند. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس ۲۱ شهریور در یک سفر فوری به تهران با محمد اسلامی،‌ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به توافق رسید که کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی در تأسیسات هسته‌ای ایران از جمله در تاسیسات تسا تعویض شوند. پس از آنکه یک روز بعد، قدرت‌های غربی از صدور قطعنامه‌ای در نشست شورای حکام علیه ایران در صرف نظر کردند، آژانس بین‌المللی انری اتمی شامگاه یکشنبه ۴ مهر / ۲۶ سپتامبر در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران اجازه تجدید کارت‌های حافظه و تعویض دوربین‌ها در تأسیسات «تسا» در کرج را بر اساس توافق رافائل گروسی با محمد اسلامی نمی‌دهد.

بهزاد کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران یک روز بعد گفت تفاهم گروسی و اسلامی در تهران شامل تأسیسات تسا نمی‌شد. او گفت این تأسیسات دوم تیر سال جاری هدف حمله پهپادی اسرائیل قرار گرفته و همچنان «تحت تحقیقات امنیتی» قرار دارد. به گزارش رویترز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌اش به شورای حکام نوشته است:

«[عدم دسترسی به تأسیسات تسا] به‌طور جدی پیوستگی نظارت آژانس بر تأسیسات هسته‌ای ایران و راستی‌آزمایی‌ها را که مطابق توافق هسته‌ای الزامی است به خطر انداخته است.»

آژانس همچنین اعلام کرده که بازرسان آژانس تحت بازرسی‌های فیزیکی شدید قرار می‌گیرند. علاوه بر این، بر اساس گزارش آژانس به شورای حکام، «ذخایر ایران شامل حدود ۱۱۳.۸ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده به شکل ترکیب UF6 با خلوص تا ۲۰ درصد به علاوه ۳۴.۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص تا ۲۰ درصد در قالب سایر ترکیبات است.»

توضیحات تخت روانچی – سفر گروسی به تهران

مجید تخت روانچی،  نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفت که وظیفه راستی‌آزمائی آژانس طبق اساسنامه باید به نحوی انجام بگیرد که تقویت بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای به‌عنوان حق مسلم کشورهای عضو تحت‌الشعاع قرار نگیرد.

روانچی همچنین ادعا کرد ایران با آژانس همکاری نزدیکی دارد و در بین کل اعضا بیشترین میزان بازرسی را دریافت کرده و حتی در زمان شیوع کرونا این بازرسی‌ها ادامه داشته است. نماینده ایران گفت:

«هیچ مسئله‌ای درباره اجرای توافقات پادمانی ایران وجود ندارد و این امر در آخرین گزارش مدیرکل آژانس نیز تائید شده و مشکلی در این‌باره وجود ندارد. با وجود این، بی‌طرفی، استقلال و حرفه‌ای‌گرایی نباید مخدوش شود.»

در همان حال محمدرضا غایبی سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در وین گفت:

«در راستای همکارهای فنی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، [رافائل گروسی] مدیرکل این نهاد بین‌المللی روز دوشنبه آینده به تهران سفر خواهد کرد.»

به گفته غایبی، هدف از این سفر، گفت‌وگو درخصوص بررسی وضعیت همکاری‌های فی‌مابین عنوان شده است.

غایبی همچنین اعلام کرد که گروسی در این سفر با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دولت سیزدهم و محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی دیدار می‌کند.