به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که رافائل گروسی، مدیر کل آژانس سه‌شنبه هفته آینده (۲۳ نوامبر/ ۳ آذر) عازم تهران می‌شود. گروسی دو ماه است که در انتظار این سفر به سر می‌برد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران پیش از این اعلام کرده بود که گروسی در این سفر با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت سیزدهم دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:

«ما تأیید می‌کنیم که مدیرکل رافائل گروسی ۲۳ نوامبر در تهران با مقامات بلندپایه ایرانی دیدار می‌کند.»

رابطه «کجدار و مریز» تهران با آژانس

ایران قبل از برگزاری اجلاس فصلی شورای حکام به گروسی اجازه سفر به تهران را داد. آخرین بار مدیرکل آژانس ۲۱ شهریور در یک سفر فوری به تهران با محمد اسلامی به توافق رسید که کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی در تأسیسات هسته‌ای ایران از جمله در تأسیسات تسا تعویض شوند. به این ترتیب شورای حکام از صدور قطعنامه علیه ایران خودداری کرد. اما یک روز بعد از برگزاری شورای حکام ایران مانع از دسترسی بازرسان آژانس به تأسیسات تسا و تجدید کارت‌های حافظه و تعویض دوربین‌ها در این تأسیسات تولید قطعات سانتریفیوژ شد.   

علاوه بر نظارت بر تأسیسات تسا، افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده، بازرسی شدید فیزیکی بازرسان آژانس رابطه این نهاد بین‌المللی با ایران را پرتنش کرده است.

چهارشنبه گذشته آژانس در گزارش محرمانه‌ای به شورای حکام ضمن یادآوری موارد یاد شده اعلام کرد «ذخایر ایران شامل حدود ۱۱۳,۸ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده به شکل ترکیب UF6 با خلوص تا ۲۰ درصد به علاوه ۳۴,۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص تا ۲۰ درصد در قالب سایر ترکیبات است.»

 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در گزارش‌اش به شورای حکام نوشته است:

«[عدم دسترسی به تأسیسات تسا] به طور جدی پیوستگی نظارت آژانس بر تأسیسات هسته‌ای ایران و راستی‌آزمایی‌ها را که مطابق توافق هسته‌ای الزامی است به خطر انداخته است.»

بهزاد کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ۵ مهر / ۲۷ سپتامبر گفته بود تفاهم گروسی و اسلامی در تهران شامل تأسیسات تسا نمی‌شد. او گفته بود این تأسیسات دوم تیر سال جاری هدف حمله پهپادی اسرائیل قرار گرفته و همچنان «تحت تحقیقات امنیتی» قرار دارد.

هماهنگی آمریکا با قدرت‌های اروپایی و شورای همکاری خلیج فارس

دور بعدی مذاکرات احیای برجام قرار است یک هفته بعد از دومین سفر گروسی به تهران در دوران زمامداری دولت سیزدهم برگزار شود.  این مذاکرات از ژوئن/ خرداد سال جاری متوقف ماند و سپس به بهانه تغییر دولت در ایران به تعویق افتاد. آمریکا در مذاکرات وین به صورت غیر مستقیم حضور دارد.

همزمان با تأیید سفر گروسی به تهران، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد با مدیران سیاسی وزارت امور خارجه سه قدرت اروپایی و همچنین مقام‌های ارشد مصر، اردن و اعضای شورای همکاری خلیج فارس درباره – به تعبیر او- «دو مسیر پیش روی ایران»، یعنی «ادامه تنش‌زایی هسته‌ای و بحران»، یا «بازگشت دوجانبه به برجام» رایزنی کرده است.  مالی تأکید کرد که «فرصت برای انتخاب کوتاه است.»

در همان حال خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی مدعی شد که هدف اعلام‌شده آمریکا در مذاکرات در پیش روی در وین بررسی احیاپذیر بودن توافق هسته‌ای  است، اما هدف اعلام‌نشده واشنگتن ممکن است جلب حمایت روسیه و چین برای اعمال فشار بر ایران در صورت شکست مذاکرات باشد. این گزارش تأیید یا تکذیب نشده است. علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه دولت سیزدهم در سفر به چند پایتخت اروپایی از جمله به پاریس گفته بود ایران آمادگی دارد نقش فعال‌تر فرانسه در مذاکرات را بپذیرد اگر پاریس در مواضع خود تجدید نظر کند.

مجید تخت روانچی،  نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد روز گذشته طی سخنانی در مجمع عمومی، بعد از قرائت گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که وظیفه راستی‌آزمایی آژانس طبق اساسنامه باید به نحوی انجام بگیرد که تقویت بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای به عنوان حق مسلم کشورهای عضو تحت‌الشعاع قرار نگیرد.